Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 6 grudnia 2012

Księga Malachiasza (Ma 1–3)


          Ostatnia księga Starego Testamentu. Prorok Malachiasz działał w latach 480–460 w. przed Chr. Nie zachowały się o nim żadne wiadomości. Główną treść księgi stanowią groźby i napomnienia. Syn powinien czcić ojca, a sługa swego pana. Lecz skoro Ja jestem Ojcem, gdzież jest cześć moja, a skoro Ja jestem Panem, gdzież szacunek dla Mnie? [To] mówi Pan Zastępów do was, o kapłani: Lekceważycie imię moje, a jednak pytacie: Czym to okazaliśmy lekceważenie Twemu imieniu? Oto przynosicie na mój ołtarz potrawy skażone, a pytacie: Czym go skaziliśmy? Tym, że [przynosząc je, niejako] powiadacie: Oto stół Pański jest w pogardzie.  Gdy bowiem przynosicie ślepe [zwierzę] na ofiarę, czyż nie jest to rzeczą złą? Albo gdy przynosicie chrome i chore, czyż to nic złego? Ofiarujże to twemu namiestnikowi! – czy będzie mu miłe i czy życzliwie cię przyjmie? – mówi Pan Zastępów.  A teraz zwracajcie się z prośbą do Boga, aby się zmiłował nad wami. Wyście popełnili to [zło] – czy więc On będzie przychylny dla kogokolwiek z was? – pyta Pan Zastępów.  Niechby ktoś spośród was raczej zamknął drzwi [świątyni], byście nie zapalali świateł na ołtarzu moim nadaremnie. Nie mam Ja upodobania do was, mówi Pan Zastępów, ani Mi nie jest miła ofiara z waszej ręki (Ma 1,6–10). Malachiasz w ostrych słowach piętnuje wykroczenia kapłanów izraelskich: Oto Ja odetnę wam ramię i rzucę wam mierzwę w twarz, mierzwę waszych ofiar świątecznych – i położę was na niej (Ma 2,3). Piętnuje też grzechy małżeńskie: Jeśli ktoś nienawidząc oddalił [żonę swoją] – mówi Pan, Bóg Izraela – wtedy gwałt pokrywał swoją szatą. Mówi Pan Zastępów: Strzeżcie się więc w duchu waszym i nie postępujcie zdradliwie! (Ma 2,10) – prorok ma tu na myśli tuszowanie przestępstwa pozorami legalności. Chwali wierność małżeńską: wobec żony młodości twojej nie postępuj zdradliwie! (Ma 2,15).
          Prorok prowadzi coś w rodzaju dysputy z kapłanami i ludem. On wygłasza twierdzenie, słuchacze – domyślnie – reagują na nie, formułując swój zarzut, a ten z kolei służy do dalszych wywodów.
          Malachiasz w słowach: a na każdym miejscu dar kadzielny będzie składany  imieniu memu i ofiara czysta (Ma 1,11) zapowiada czystą ofiarę, jaką jest Msza święta.
          W Nowym Testamencie 5 razy cytowane są słowa Malachiasza:  Mt 11,10; Mk 1,2; Łk 1,17; 7,27; Rz 9,13.

Księga ta kończy Stary Testament.

Od 8.XII trzy wykłady rekolekcyjne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz