Fragment z książki Nowatorskie koncepcje teologiczne w ujęciu
filozoteistycznym, Egzegeza refleksyjna czterech ewangelii, Coriolanus 2013
r.
Bazując na przekazach historycznych
z okresu przedsemickiego (3600 lat przed
Chr.) już sumerowie wprowadzili do
swojej religii zastępy aniołów, jako orszak króla niebios [1][1].
Ich rozumowanie było proste. Co to za król, który nie ma swojego wojska i
orszaku? Władza królewska zawsze miała charakter sakralny (i vice versa).
Poddani uważali swego władcę za przedstawiciela bóstwa. Władca był synem boga,
a jego władza i urząd od boga pochodziły. To sprzężenie zwrotne wzajemnie na
siebie oddziaływało .
Kiedy powstawała religia semicka
(ok. 2000 lat przed Chr.) na wzór religijnych tradycji wielkich kultur
mezopotamskich: sumeryjskich, akadyjskich,
babilońskich, asyryjskich, hetyckich, zapożyczono do niej anioły, jako byty duchowe. Tradycje [...] (jak
i ST) przedstawiały Jahwe jako potężnego władcę, który posiada dwór
niebieski, obejmujący różne kategorie sług anielskich, a nawet całe ich zastępy
lub armie (1 Krl 22,19; Iz 6,2–3; Ps 148,2; Job 1,6–12; 2,1–6) [2][2]. W Księdze Malachiasza czytamy: "Oto
Ja wyślę anioła mego, aby przygotował drogę przede Mną" (Ml 3,1). Mowa
tu o Janie Chrzcicielu (przypis). Wynika z tego, że posłańcem, czyli aniołem
jest tu Jan Chrzciciel. Można wysnuć
wniosek, że nie istnieje posłaniec sam z siebie, czyli anioł, tylko aniołem
jest ten, który otrzymał funkcje posłańca. Samo słowo "posłaniec' jest
tylko pojęciem (uniwersalia [3][3])
mówiącym o funkcji. Realnym posłańcem jest ten, któremu się tę funkcje
przypisuje. W Piśmie Świętym można
znaleźć inne perykopy świadczące, że aniołem jest ten któremu przypisuje się
funkcję posłańca.
"Anioł Pański znalazł Hagar na
pustyni u źródła przy drodze wiodącej do Szur" (Rdz 16,7). Dosł.: "wysłannik Pana",
różny od innych aniołów występujących w Piśmie św., jest określeniem
objawiającego się Boga. W tym urywku, jak i w wielu innych tekstach. Tu aniołem
jest sam Bóg.
"Anioł Pana zstąpi z Gilgal do Bokim i rzekł" (Sdz
2,1). "Anioł Pana" - widziany niejako Jego sobowtór (Rdz 16,7)
pokazał się uprzednio Jozuemu w Gilgal: Joz 5,13-15.
Takie zjawienie Anioła (wodza zastępów Pańskich, czyli samego Boga) miało
charakter ostrzeżenia. Por. Sdz 6,7-10.
"A oto przyszedł Anioł Pana i usiadł pod terebintem w Ofra" (Sdz
6,11). Tu Aniołem Pana jest Gedeon (przypis).
W Nowym Testamencie – podobnie jak w
Starym Testamencie anioł jest przede wszystkim określeniem funkcji [4][4].
Pismo święte nie zawiera wyraźnego stwierdzenia, czy każdy człowiek ma swego
anioła stróża. Kościół nie sprecyzował tej kwestii i nie poddał jako dogmatu
wiary[5] [5].
Św.
Hieronim pisał: Wiele w Piśmie świętym powiedziano wedle widzenia i
rozumienia ludzi, którzy żyli w czasie jego powstania, a nie wedle rzeczywistego
stanu rzeczy (Migne PL 25, 888 C). Z założenia rola aniołów była służebna: Czyż nie są oni wszyscy
duchami przeznaczonymi do usług, posłanymi na pomoc tym, którzy mają posiąść
zbawienie? (Hbr 1,14).
Urząd Nauczycielski Kościoła ogranicza
się do stwierdzenia o istnieniu aniołów, natomiast nie zajmuje stanowiska
odnośnie racji ich istnienia, faktycznej funkcji i roli. Brak jest ustalenia
ich pojęcia teologicznego. Wiarę w istnienie aniołów Urząd Nauczycielski
Kościoła ujął w dogmat: Jeden jest
Bóg, jeden początek wszystkich rzeczy, jeden Stwórca wszystkiego, co widzialne
i niewidzialne; On na początku wieków wszechmocną potęgą swoją wywiódł razem z
nicestwa twory duchowe i z ciała
złożone, anioły i świat (IV Sobór Laterański). To samo powtórzył późniejszy
Sobór Watykański I. Bogatą ikonografię aniołów Kościół wykorzystuje do
pobudzania większej wiary i pobożności. Pierwotnie przyjmowano wyższość natury
aniołów w stosunku do natury człowieka. Obecnie taki pogląd jest nie do
przyjęcia w interpretacji teologiczno-biblijnej, która rozpatruje anioły w
perspektywie eschatologicznej.
Niektórzy współcześni teologowie, przy
interpretacji tekstów biblijnych (np.
Księgi Tobiasza), dopatrują się w aniołach jedynie konstrukcji
literackich, a nie prawdziwego historycznego przekazu. Traktują anioły jako
postacie legendarne albo pełniące funkcje dydaktyczne. „Chóry
aniołów” Pawła Apostoła (Kol 1,16) uważane są przez niektórych teologów za motyw
antyczny, nie mający podstaw w rzeczywistości niebiańskiego świata (Karl
Rahner 1904–1984) [6][6].
Św. Paweł Apostoł mówił: Albowiem jeden jest Bóg,
jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus (1
Tm 2,5). Podobnego zdania był polski franciszkanin, biblista, profesor doktor habilitowany nauk biblijnych
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie, doktor teologii
biblijnej Papieskiego Instytutu Biblijnego w Rzymie
– Hugolin Helmut Langkammer: Jezus Chrystus jest jedynym
pośrednikiem pomiędzy Bogiem a ludźmi [7] [7].
W religii żydowskiej anioł jest manifestacją samego Boga.
Adam Szostkiewicz – filolog, publicysta związany z Tygodnikiem Powszechnym pisze: bo przecież anioł jest tym, kto go posłał [8][8].
Prawda o aniołach została odrzucona przez
Reformację XVI w. W czasie oświecenia oraz w drugiej połowie XX w. prawdę o
aniołach zakwestionowało także wielu wybitnych teologów katolickich: P.
Schoonenberg E. Schillebeeckx, H. Haag, H. Küng, Th. Schneider, F. Schupp, K. Lehmann i inni [9][9]
(Cz. Bartnik).
Jakie są
więc informacje o duchach (angelologia – nauka o naturze i przeznaczeniu
aniołów)? Pismo święte od początku do końca przeplatane jest informacjami o
aniołach (285 wersetów Pisma świętego zawiera słowo „anioł”): Ja jestem Rafał, jeden z siedmiu aniołów,
którzy stoją w pogotowiu i wchodzą przed majestat Pański (Tb 12,15); I został posłany Rafał, aby uleczyć (Tb
3,17). Obok trzech imion, jakie wymienia Biblia: Gabriela (Dn
8,16), Rafała (Tb 12,15), Michała (Dn 10,13; 12,1), cztery kolejne wyłaniają się z apokryfów – Księgi Henocha i Czwartej
Księgi Ezdrasza: Uriel, Raquel, Sarakiel (Sariel), Remeiel. Ponadto wymienia
się jeszcze: Semejaza, Urakibaramela, Akibabela, Tamiela, Ramuela, Daniela,
Ezechiela, Suraqiala, Azaela, Armersa, Batraala, Ananiasza, Zaqeba, Samsawella,
Sartaela, Jomiaela i Arazazela. W
Ewangelii Tomasza mowa jest o poselstwie anioła Borucha do dwunastoletniego
Jezusa.
Wśród
postaci aniołów wyróżnia się anioł Jahwe, przez którego Bóg objawia się
ludziom w specjalny sposób (Rdz 16,7,9; Wj 3,2; Lb 22,22–35; Sdz 13,13). Anioł
Jahwe przedstawia samego Boga (Rdz 16,13; Wj 3,2) [10][10].
Jak można zauważyć, imiona pochodzą z tekstów historiograficznie wątpliwych
(Księga Tobiasza, Księga Daniela, Księga Hioba) oraz ksiąg apokryficznych.
Imiona są wymysłem ludzkim. Anioł zapytany
przez Samsona o imię odpowiada: ono jest
tajemnicze (Sdz 13,18). Należy mniemać, że pod postacią anioła przemawiał
sam Bóg, który nie ma imienia.
W tekstach deuteronomicznych, jak i w
Nowym Testamencie anioły są zapożyczeniem wtórnym. Biorą one udział w różnych scenach literackich,
jak np.: Balaam uderzył ją
[oślicę], chcąc zawrócić na właściwą drogę. Wtedy stanął anioł Pański na
ciasnej drodze między winnicami, a mur był z jednej i z drugiej strony. Gdy
oślica zobaczyła anioła Pańskiego, przyparła do muru i przytarła nogę Balaama
do tego muru, a on ponownie zaczął bić oślicę. Anioł Pański posunął się dalej i
stanął w miejscu tak ciasnym, że nie było można go wyminąć ani z prawej, ani
też z lewej strony (Lb 22,23–26); Albowiem Syn Człowieczy przyjdzie w chwale Ojca swego
razem z aniołami swoimi (Mt 16,27).
Źródła objawienia nie wypowiadają
się bliżej kiedy i jak anioły zostały powołane do istnienia. Jedni ojcowie
Kościoła utrzymują, że anioły zostały stworzone przed światem materialnym, a
inni, że równocześnie z nim (św. Augustyn). Niejasne jest też, kiedy anioły
zostały poddane próbie. Czy było to zdarzenie historyczne? Nie wiadomo kiedy
anioły miały wolną wolę, aby mogły dokonać wyboru, a kiedy ich wola została
zlana z wolą Stwórcy. Wielu teologów pyta: czy Bogu były potrzebne byty
duchowe? Czy Bóg potrzebuje pomocy? Paweł, w Liście do Galatów, pisze: Pośrednika jednak nie
potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden (Ga 3,20). Ciekawe jest też pytanie, co do roli aniołów w
czasach eschatologicznych (ostatecznych). Liczba aniołów jest ponoć ogromna
(miliardy). Św. Brygida Szwedzka wierzyła, że jest ich 10 razy więcej niż wszystkich
pokoleń ludzkich. Do ilości aniołów należy jeszcze dodać mnogość aniołów
upadłych. Wśród aniołów jest określona hierarchia, co do stopnia chwały,
mierzona odległością do Boga. Ciekawe, w jaki sposób uzyskiwały swoją godność?
Czy był to dar, czy musiały czymś sobie na tę godność zasłużyć? Hierarchia aniołów składa się z aniołów,
archaniołów, książąt, tronów, cherubinów, serafinów i jeszcze innych podziałów (chóry anielskie,
mocarstwa, potęgi). Niektórzy ojcowie (św. Jan Chryzostom, św. Dionizy, św. Tomasz)
starali się odpowiadać na powyższe pytania. Uznajemy
wiele aniołów i mistrzów, których Stwórca świata, Bóg, przez słowo uszeregował
(Atenagoras z Aten 133–190); Chociaż nie
widzimy objawień aniołów, to przecież, że są aniołowie, wiemy z wiary i czytamy,
że wielu ludziom się ukazali (św. Augustyn). W dzisiejszej dobie odpowiedzi
te stają się coraz mniej wiarygodne. W innym miejscu św. Augustyn napisał: Anioł
oznacza funkcję, nie naturę [11][11].
Z czasem aniołowie zostali
zaakceptowani i przyjęci jako pośrednicy duchowi: Gdy powziął tę myśl, oto
anioł Pański ukazał mu się we śnie i rzekł «Józefie, synu Dawida, nie bój się
wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się
w Niej poczęło (Mt 1,20). Józef otrzymuje wiadomość od Boga za
pośrednictwem anioła.
Od 360 r. wprowadzono zwyczaj
czczenia aniołów. Z racji funkcji jakie pełnią oraz nałożonej na nich treści
teologicznej są figurami czystych duchów, nieskażonych grzechem,
przebywających blisko Boga. Nawet gdybyś
mnie zatrzymał, nie będę spożywał twojego chleba. Natomiast jeśli chcesz
przygotować całopalenia, złóż je dla Pana (Sdz 13,16). Paweł wykorzystuje literacką figurę anioła, pisząc w
Liście do Galatów: mnie przyjęliście jak anioła Bożego, jak samego Chrystusa
Jezusa (Ga
4,14). Ponieważ Bóg, jak i aniołowie są
rozpoznawani jedynie przez swoje działanie, a działają według jednej woli, to w
sumie wiadomo kto działa. Wydaje się, że wspólna wola duchów czystych jest
kluczem zrozumienia i akceptacji aniołów. Anioły stały się stałymi mieszkańcami
niebios. Wykreowane figury nabrały cech realnego istnienia. Przeświadczenie o ich realnym istnieniu jest
bardzo mocno osadzone w umyśle człowieka.
Teologia prymitywna i ludowa zrobiła z nich „anioły papierowe i choinkowe”
[12][12]
(Cz. Bartnik).
Aniołem (posłańcem) został nazwany
też Jan Chrzciciel: Oto Ja wyślę anioła mego,
aby przygotował drogę przede Mną (Mk 1,1; Ml 3,1; Mt 11,10;
Łk 2,27).
Wielowiekowa kultura jest nasączona
aniołami. Musi upłynąć wiele lat, aby wykorzenić z umysłu ludzkiego ich
realność na rzecz pięknych ozdób niebiańskiego świata. Sam Bóg wykorzystuje je
do objawień neurotycznych i kontaktów ze światem stworzonym. Istnieje ogromna
literatura opisująca objawienia aniołów. Autor nie neguje tych wizji (np.
ukazanie się św. Michała Archanioła na górze Gargano w Królestwie
Neapolitańskim w roku 493). Postaci ukazujące się w wizjach są obrazami Boga
działającego. Można powiedzieć, że anioły są znakami Bożego działania.
Podobnie ujmuje tę tematykę Katechizm holenderski z roku 1966 (Ch. Ehlinger, C. Westermann,
K. Rahner). Aniołowie są
niewidzialnymi promieniami Bóstwa (Maria
od Jezusa). Przybierają różne oblicze, najczęściej są postaciami ludzkimi. Św.
Janowi z Maty ukazał się anioł w postaci pięknego młodzieńca (1213 r.). Gemmie Galgani (1878–1903) ukazywał się
anioł stróż z rozpostartymi skrzydłami (skrzydła dopięto aniołom w V w. na wzór
rzymskiego boga Merkurego (łac. Mercurius) –
bóg handlu, zysku i kupiectwa; także złodziei i celników, posłaniec bogów). W perykopie: Anioł Pana zstąpił z Gilgal do Bokim i rzekł: Wywiodłem was z Egiptu i zaprowadziłem was do ziemi, którą poprzysiągłem dać waszym przodkom. Powiedziałem: Nie złamię przymierza mego z wami na wieki (Sdz 2,1) anioł przemawiał tak, jakby mówił sam Bóg, a nie Jego wysłannik. Anioł Boży przynosi ratunek i zbawienie, czasami niemal całkowicie utożsamia się z Jahwe (Rdz 16,7.9.13; 24, 7.40; 31, 11.13; Wj 3, 2; 14, 19; 23, 20.23; Sdz 13,13). Przedstawia on Boga Jahwe, jest jakby Jego Obrazem [13] [13] (Cz. Bartnik).
bóg handlu, zysku i kupiectwa; także złodziei i celników, posłaniec bogów). W perykopie: Anioł Pana zstąpił z Gilgal do Bokim i rzekł: Wywiodłem was z Egiptu i zaprowadziłem was do ziemi, którą poprzysiągłem dać waszym przodkom. Powiedziałem: Nie złamię przymierza mego z wami na wieki (Sdz 2,1) anioł przemawiał tak, jakby mówił sam Bóg, a nie Jego wysłannik. Anioł Boży przynosi ratunek i zbawienie, czasami niemal całkowicie utożsamia się z Jahwe (Rdz 16,7.9.13; 24, 7.40; 31, 11.13; Wj 3, 2; 14, 19; 23, 20.23; Sdz 13,13). Przedstawia on Boga Jahwe, jest jakby Jego Obrazem [13] [13] (Cz. Bartnik).
Dziewica i anioł – to temat dla poety i malarza (prof. teologii katolickiej
Uta Ranke-Heinemann).
Aniołowie sami nie czynili cudów. Czytając werset: Wówczas Anioł Pana wyciągnął koniec laski, którą trzymał
w swym ręku, dotknął nią mięsa i chlebów przaśnych i wydobył się ogień ze
skały. Strawił on mięso i chleby przaśne (Sdz 6,21) należy przyjąć, że sam Bóg to uczynił. Nowy
Testament nie wspomina nigdzie, by przedmiotem adoracji mogli być aniołowie
[14][14].
Pismo święte z
jednej strony przedstawia anioły jako duchy dobre, a z drugiej strony złe: rzekł do Anioła, niszczyciela ludności
(2 Sm 24,16); Dawid widząc, że Anioł
zabija lud (2 Sm 24,17); Tejże samej
nocy wyszedł Anioł Pański i pobił w obozie Asyryjczyków sto
osiemdziesiąt pięć tysięcy ludzi. Rano, kiedy wstali, oto ci wszyscy byli
martwymi ciałami (2 Krl 19,35); przy czym Anioł
Pański będzie szerzył spustoszenie we wszystkich granicach Izraela (2
Krn 21,12); i rzekł do Anioła-niszczyciela
(2 Krn 21,15) itd. Wszystkie te perykopy są ludzkim ujęciem Boga
karzącego. Jednak Bóg nikogo nie karze [15][15].
Aniołom przypisuje
się doskonałą wiedzę. Można zgodzić się z tym poglądem, bo jest to wiedza
samego Stwórcy. Kiedy aniołowie mieli wolną wolę, mogli odwrócić się od
Stwórcy. Gdyby ją mieli obecnie, to istnieje prawdopodobieństwo, że i teraz
mogliby to uczynić. Tak się jednak nie uważa. Jeżeli to prawda, to musiało się
coś wydarzyć, co zmieniło wolną wolę aniołów na wolę wlaną przez Boga. Katecheza
głosi, że aniołowie nie mogą stwarzać ani czynić cudów własną mocą. Oczywiście,
bo są oni jedynie konceptualnym narzędziem Boga.
Niektórzy Żydzi uważają, że
człowiek, szczególnie gdy jest Żydem, stoi wyżej od aniołów. Tym samym znoszą z
pierwotnego piedestału istoty
anielskie.
Kiedy odmawiany jest Anioł Pański,
modlitwa do Anioła Stróża, to modlitwy te skierowane są do samego Ojca
Niebieskiego i do Jego Opatrzności. Ze względu na duchowy charakter i piękno
przekazu modlitewnego nie należy z nich rezygnować, pomimo zaniechania wiary w
anioły.
Być może czyste dusze ludzkie
stanowią anielskie wojsko. Myśl ta powinna być teologicznie rozpracowana
przez uczonych duchownych i Kościół.
W życiu religijnym można dostrzec anioły
w objawieniach neurotycznych, ale jest to zrozumiałe. Bóg wykorzystuje pojęcia
konceptualne w które wierzy człowiek do komunikowania się z człowiekiem.
[1] Przekonanie o istnieniu aniołów występowało we wszystkich
starożytnych religiach bliskowschodnich. – zob. hasło: Angelologia [w:] Encyklopedia katolicka, tom I, Wyd. TN KUL, Lublin 1985, kol.
549.
[2] Tamże, kol. 606.
[3] Nominalizm pojęciowy – pogląd filozoficzny, sformułowany w
średniowiecznym sporze o uniwersalia, odmawiający realnego (to
znaczy poza umysłem i poza mową ludzką) istnienia pojęciom
ogólnym (uniwersaliom), uznający je za nazwy, służące jedynie komunikacji językowej. Nominalizm często
wiąże się z empiryzmem
oraz pozytywizmem.
Przeciwstawnym poglądem jest realizm pojęciowy. Według nominalistów każdemu
pojęciu odpowiadają jednostkowe konkretne przedmioty, czyli desygnaty.
[4] Tamże, kol. 607.
[5] Tamże, kol. 615.
[6] Tamże, kol. 551, 610.
[7] Hugolin Helmut Langkammer, Teologia Nowego Testamentu, tom I, Wyd.
Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, Wrocław 1984, s. 12.
[8] Adam
Szostkiewicz, Święte szyfry, Wyd.
Polityka, Warszawa 2011, s. 56.
[11] Katechizm Kościoła
Katolickiego, Wyd. Pallottinum, Poznań 1994, s. 86; Św. Augustyn, Enaratio in Psalmos, 103, 1, 15; PL 37, 1348–1349.
[13] Tamże, s. 170.
[15] Bóg też nikogo nie
potępia. − [w:] Włodzimierz
Sedlak, Teologia Ewangelii, Wyd. Pallottinum, Poznań 1989, s. 226.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz