W
wielkim skrócie pierwotne poglądy na temat pochodzenia Jezusa.
Kościół chrześcijański
Syn
Boży (Logos) istniejący od początku świata (preegzystencja), który narodził się
w ciele, powity przez Maryję. Uznawany za Boga i Człowieka, współistotny Ojcu.
Jezus Chrystus, będąc jedną Osobą, posiada dwie natury (unia hipostatyczna)
oraz dwie wole.
Ariusz (256–336), arianizm
Ariusz sprzeciwiał się preegzystencji Jezusa głoszącej, że Jezus istniał przed czasem i przed wiekami, jako
doskonały Bóg zrodzony w ciele, ale nie
stworzony, bez początku, podobnie jak Bóg Ojciec. Twierdził, że Syn ma początek
na zasadzie zrodzenia. Jezus otrzymał życie od Boga: Ojciec mój, który Mi je
dał (J 10,29). Jako Syn Boży jest
poddany Bogu. Ariusz wierzył w boskość Jezusa, ale odrzucał troistość Boga,
współistnienie kilku Osób w Jednej Osobie Boga. Tym samym przeciwstawił się
dogmatowi Trójcy Świętej (rozszerzonej przez Ducha Świętego).
Nestoriusz (384–451), nestorianizm (428–431)
Nestoriusz podkreślał realną i pełną ludzką naturę Jezusa Chrystusa.
Głosił oddzielenie dwu natur Jezusa, ludzkiej i boskiej, uznając ich złączenie
na płaszczyźnie funkcjonalnej, a nie ontologicznej. Maria według niego nie
mogła być nazywana Matką Boga (gr. Theotokos), lecz jedynie Matką
Chrystusa (gr. Christotokos).
Monofizytyzm (V w.) Eutyches
W
Jezusie Chrystusie nastąpiło zlanie się dwóch natur, boskiej i ludzkiej, w
jedną hipernaturę.
Filozoteizm
Jezus urodził się jako Człowiek, który po śmierci został wyniesiony do
Aktu działającego jakim jest Bóg. Akt działający to dynamiczny obraz Boga (Bóg
wykrywany przez skutki swojego działania). Filozoteizm
odsłania przede wszystkim człowieczeństwo Jezusa od Jego narodzin, aż po krzyż.
Nie posługuje się nadzwyczajnością wydarzeń. Wszystko ma ludzkie wyjaśnienie.
Dramaturgia rośnie dopiero, gdy Jezus rozpoczyna swoją działalność. Szczytem
jest ukrzyżowanie jeszcze Człowieka, ale Wniebowstąpienie już Syna Bożego.
Komentarz
Pogląd chrześcijański zakłada zdarzenia, które trudno jest przyjąć w
rozumowym oglądzie. Preegzystencja Jezusa, a więc istnienie Jezusa od początku
świata jest owiana tajemnicą. Według tej doktryny, po milionach lat od
powstania świata nastąpiło tchnienie natury Jezusa w zarodek Maryi i narodził
się Jezus, Syn Boga w postaci człowieczej. Trzeba założyć, że aktu zapłodnienia
nie było. Pogląd ten tłumaczy też dziewictwo Maryi. Cała historia, piękna, ale
zawiła i rozumowo niestrawna.
Warto zwrócić uwagę, że każdy człowiek ma dwie natury: cielesną i
duchową, a wiec Jezus Chrystus, w dniu narodzin, niczym się od innego człowieka
nie różnił.
Arianizm odskoczył od doktryny oficjalnej i przez swoją jasność był
popularny przez wiele wieków. Ważne, że powołuje się na werset: Ojciec mój,
który Mi je dał (J 10,29).
Pogląd filozoteistyczny zbliżył się do poglądu Nestoriusza w kwestii
złączenia się Jezusa z Bogiem na płaszczyźnie funkcjonalnej, a nie
ontologicznej. Ten punkt widzenia chroni doktrynę chrześcijańską od poglądów
politeistycznych.
Pogląd filozoteistyczny jest spierany przez wiele wersetów Nowego
Testamentu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz