Księga Psalmów jest utworem religijnym o charakterze
poetyckim. W psalmach, jak w soczewce skupia się cała teologia Boga. Numeracja
psalmów różni się w starożytnych tłumaczeniach, ponieważ niektóre psalmy
podzielono lub połączono. W tekście hebrajskim występują dwa psalmy (Ps 9 i 10
oraz 114 i 115), tekst grecki łączy je w jeden psalm (Ps 9 i 113), natomiast
tam, gdzie w tekście hebrajskim występuje jeden psalm (Ps 116 i 147), tekst
grecki rozdziela je na dwa (Ps 114–115 i 146–147). Księga Psalmów ma wielu
autorów z różnych okresów i środowisk (też ugaryckich). Wiele jest zapożyczeń
od religii sąsiednich. Nabrały one jednak nowego sensu i dopiero wtedy mogły
służyć w kulcie Jahwe. Język psalmów jest specyficzny. Operuje symbolami,
dramaturgią słowną (burze, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów), efektami
dźwiękowymi (trzask rażonych piorunem cedrów, syk ognia, dudnienie wstrząsanych
trzęsieniem ziemi gór), onomatopejami (wyraz naśladujący dźwięki i odgłosy naturalne, w
tym dźwięki wydawane przez zwierzęta). Nagromadzenie takich efektów
powoduje specyficzny klimat psalmów. Odczytywanie psalmów nie jest sprawą
łatwą. Opis teofanii najczęściej ma złożoną strukturę literacką. Towarzyszą jej
poruszenia natury (gór, wód), zjawiska niezwykłe (Bóg w ogniu, Bóg w chmurach).
Psalmy najczęściej to hymny pochwalne, dziękczynne, lamentacje. Niemałą rolę
odgrywają także psalmy królewskie, dydaktyczne, mądrościowe, a także prorockie.
Są one zbiorem teologicznych refleksji. Obejmują całokształt zbawczego planu
Bożego. Księga Psalmów jest księgą modlitw.
W psalmach na tekst nałożona jest treść teologiczna, a na
nią własne odczucia i refleksje, dlatego odczytanie ich jest w jakimś sensie
bardzo osobiste. Ograniczę się tu do omówienia tych fragmentów, które są
interesujące lub wymagają objaśnień egzegetycznych.
Śmieje się Ten, który mieszka w niebie
(Ps 2,4). Antropomorfizm, mówiący o radości tych, którzy są w niebie.
Ogłoszę
postanowienie Pana:
Powiedział do mnie: «Tyś Synem
moim, Ja Ciebie dziś zrodziłem» (Ps 2,7). Sens mesjański. Na
ten psalm będzie powoływał się Łukasz w Dziejach Apostolskich (Ps 13,33).
Ja zaś dzięki obfitej Twej łasce, wejdę
do Twojego domu (Ps 5,8). Zapowiedź warunku zbawienia – dzięki
łasce.
Bo
nikt po śmierci nie wspomni o Tobie: któż Cię wychwala w Szeolu (Ps 6,6). O niebo należy zabiegać w czasie
ziemskiego życia. Po śmierci nie jest to już możliwe.
Jeśli się [kto] nie nawróci, miecz swój
On wyostrzy (Ps 7,13). Według starotestamentowego sposobu myślenia o
karze boskiej. Według mojego spojrzenia – nadużycie.
Sprawiłeś, że [nawet] usta dzieci i niemowląt
oddają Ci chwałę (Ps 8,3). Tekst przywołany w Ewangelii św. Mateusza
w 21,16 przy opisie pobytu Jezusa w świątyni.
Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło Twych
palców, księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: czym jest człowiek, że o
nim pamiętasz, i czym – syn człowieczy, że się nim zajmujesz? Uczyniłeś go
niewiele mniejszym od istot niebieskich, chwałą i czcią go uwieńczyłeś.
Obdarzyłeś go władzą nad dziełami rąk Twoich; złożyłeś wszystko pod jego stopy
(Ps 8,4–7). Piękny tekst o wielkości i godności człowieka. Nawiązuje do Rz
1,26, gdzie Bóg określa konkretną rolę człowieka w przeobrażaniu świata.
Mówi głupi w
swoim sercu: «Nie ma Boga» (Ps 14,1; 53,1). Tekst mówiący
wprost i dosadnie o ludziach bez wiary. Szkoda czasu na dyskusję. Tekst krótki,
rażący, rzuca na kolana. Jeszcze bardziej dosadne są słowa: Człowiek,
co w dostatku żyje, ale się nie zastanawia, przyrównany jest do bydląt, które
giną (49,21).
Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?
(Ps 22,2). Najsłynniejsza modlitwa błagalna w całym Psałterzu. Tymi słowami,
Chrystus konający na krzyżu, będzie się modlił (Mt 27,46; Mk 15,34). Chrystus
będzie wołał do Boga, który milczy. Widzi, a nie interweniuje. Wiemy, że tak
nie jest. Obecność Boga jest dyskretna, ale aktywna.
Zaufał Panu, niechże go wyzwoli, niechże go
wyrwie, jeśli go miłuje (Ps 22,9). Tekst przywołany w Ewangelii św.
Mateusza (27,43) podczas wyszydzenia Jezusa na krzyżu.
Moje szaty dzielą między siebie i los rzucają
o moją suknię (Ps 22,19). Na te słowa powołuje się św. Jan w
Ewangelii (19,24).
W ręce Twoje powierzam ducha mojego
(31,6). Słowa Jezusa na chwilę przed śmiercią. Tekst przywołany w Ewangelii
Łukasza (23,46).
Natomiast pokorni posiądą ziemię
(37,11). Jezus zaczerpnął ten werset w swoim błogosławieństwie dla cichych,
którzy posiądą ziemię (Mt 5,5).
Bez przyczyny bowiem zastawili na mnie sieć
swoją (35,7). Tekst podobny do treści w Ewangelii św. Jana: Nienawidzili Mnie bez powodu (J 15,25).
Bo gorliwość o dom Twój mnie pożera
(69,10). Tekst przywołany w Ewangelii św. Jana (2,17).
Bo swoim aniołom dał rozkaz o tobie, aby cię
strzegli na wszystkich twych drogach. Na rękach będą cię nosili, abyś nie
uraził swej stopy o kamień (91,11n). Tekst przywołany w ewangeliach
(Mt (4,6; Łk 4,10n) przy opisie kuszenia Jezusa przez szatana.
Pan
zna myśli ludzkie: że są one marnością (94,11), Gdzież się oddalę przed Twoim duchem? Gdzie
ucieknę od Twego oblicza? (139,7). Przed Bogiem uciec nie można. On wie o nas wszystko, zna nawet
nasze myśli.
Gdy skryjesz swe oblicze, wpadają w niepokój;
gdy im oddech odbierasz, marnieją i powracają do swojego prochu.
Stwarzasz je, gdy ślesz swego Ducha i odnawiasz oblicze ziemi
(104,29–30). Życie bierze początek z «tchnienia» przekazanego przez Ducha
Świętego.
Siądź po mojej prawicy, aż Twych wrogów
położę jako podnóżek pod Twoje stopy (110,1). Tekst wielokrotnie
przywoływany przez Ewangelistów (Mt 22,44; Mk 12,36; 14,62; Łk 20,43).
Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem
węgielnym (118,22n). Tekst wielokrotnie przywoływany przez
Ewangelistów (Mt 21,42; Mk 12,10; Łk 20,17).
Błogosławiony, który przybywa w imię Pańskie!
(118,26). Tekst przywołany w Ewangeliach
(Mt 23,39; Mk 11,9; Łk 19,38).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz