Salomon wzywa swój lud do wierności Panu: Niech wszystkie
ludy świata dowiedzą się, że jedynie Pan jest Bogiem, a innego nie ma (1 Krl
8,60).
Za czasów Salomona elita kapłanów zaczęła gromadzić
dotychczasowe święte pisma, elementy narodowej tradycji jahwistycznej oraz
ustalać własną. W pałacu znajdowały się archiwa. Zapraszani byli różni
specjaliści (od sztuki pisania, eleganckiej wymowy) z okolicznych krajów.
Kontakt z kulturą międzynarodową zaowocował w literaturze mądrościowej. Salomon
wprowadził swój lud w ogólną cywilizację.
Pomimo „zażyłości” z Bogiem, Salomon dopuszcza się
niewierności wobec Niego. Zezwala swoim licznym (1000 ! – siedemset
żon-księżniczek i trzysta żon drugorzędnych)
cudzoziemskim żonom uprawiać kulty innych bogów. Upodobanie Salomona do
cudzoziemskich kobiet będzie przyczyną jego upadku. Grzech nie omija nawet
tych, którzy deklarują swoje bezgraniczne oddanie Bogu.
Niestety po śmierci Salomona ok. 930/931 r. przed Chr.
królestwo rozpada się na dwie części: północną (Izrael rządzony przez
Jeroboama) i południową (Judę rządzoną przez syna Salomona Roboama). Jeroboam
wprowadza kult bałwochwalczy. Powołuje kapłanów ze zwykłego ludu. Praktyki
Jeroboama nie były Bogu miłe. W Judzie ponownie powróciły stare obrządki
pogańskie i nierząd sakralny. I pomyśleć jak szybko człowiek może odwrócić się
od Boga?! Izrael z Judą stanęli na wojennej ścieżce. Mijały lata.
Za czasów Achaba (873–853/4 przed Chr.) w królestwie
Izraela Bóg powołał proroka Eliasza. Achab, dzięki małżeństwu z Izebel, córką
króla Tyru Etbaala, zyskał potężnego sprzymierzeńca. Miało to zgubne następstwo
religijne, gdyż Achab pozwolił żonie uprawiać kult Baala i Aszery, którym nawet
wzniósł świątynie w Samarii. Izebel prześladowała szczególnie Eliasza i innych
proroków, jak zresztą wszystkich wyznawców Jahwe. Eliasz upomina króla Achaba i
czyni cuda. Namaszcza kolejnego proroka – Elizeusza. Eliasz został wzięty do nieba
(podobnie jak Henoch Rdz 5,24). Obraz ten jest sygnałem istnienia świata
nadprzyrodzonego.
W Judzie obejmuje władzę Jozafat (870–848). Był on
postacią pozytywną. Wprowadził odnowę religijną w kraju i usunął nierząd
sakralny (1 Krl 22,47). Następni królowie: Ozochiasz i Joram (848–841) z
powrotem powrócili do praktyk bałwochwalczych. Ochozjasz był najmłodszym synem
króla Jorama i jego żony Atalii, córki izraelskiego króla Achaba.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz