Pierwsza Księga Machabejska jest księgą historyczną.
Opisuje ona okres od 175 do 135/134 roku przed Chr., czyli okres walk narodu
żydowskiego z wojskami państwa Seleucydów (dynastia panująca 312–64 przed Chr.,
założona przez oficera Aleksandra I Wielkiego, Seleukosa I Nikatora). Każdą klęskę
można odczytać jako wyraz gniewu Bożego, podobnie jak łaskę w przypadku
zwycięstwa.
Po okresie perskiej dominacji nastąpił podbój kraju przez
Aleksandra Wielkiego Macedońskiego. Po śmierci Aleksandra, władza została
podzielona. Seleukos Antioch IV
Epifanes po zwycięstwie nad Egiptem, opanował królestwo izraelskie. Świątynia
została splądrowana (świątynie jako nietykalne służyły też do składania
depozytów, czyli pełniły w pewnym sensie funkcje banków, skradzione zostały
oszczędności żydowskich poddanych), a Jerozolima zburzona. Antioch IV Epifanes
wydał dekret: Wszyscy mają być jednym narodem i niech każdy zarzuci swoje obyczaje.
Wszystkie narody przyjęły ten rozkaz królewski, a nawet wielu Izraelitom
spodobał się ten kult przez niego nakazany. Składali więc ofiary bożkom i
znieważali szabat (1 Mch 1,41–43). Niektórzy przedstawiciele sfer
żydowskich wybrali kolaborację i przeszli na grecki styl życia (nawet zacierali
ślady po obrzezaniu przez zabiegi chirurgiczne). Prawdziwi wyznawcy Jahwe nie
mogli pogodzić się z profanacją ich religii. Wybuchło powstanie (zw.
machabejskie), na którego czele stanął kapłan Matatiasz i jego pięciu synów
(Jan, Szymon, Juda, Eleazar, Jonatan). Sytuacja zmusiła ich nawet do zmiany
prawa szabatu: Jeśliby jakikolwiek człowiek w dzień sobotni wyszedł walczyć przeciwko
nam, my będziemy z nim walczyli, żebyśmy nie zginęli wszyscy, tak jak zginęli
nasi bracia w jaskiniach (1 Mch 2,41). Zmiana ta była wyprzedzeniem słów Jezusa: To szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu
(Mk 2,27). Matatiasz przekazuje swoim synom nadzieję: i przekonacie się, że nie
zawiedzie się ten, kto w Nim pokłada swe nadzieje (2,61). Po śmierci
Matatiasza (166 r. przed Chr.) jego miejsce zajął syn, Juda Machabeusz. Nie był
on najstarszym synem Matatiasza. Został wytypowany jako następca ojca ze
względu na swoją waleczność. Prowadzi on świętą wojnę. Wie, że Bóg jest po ich
stronie: Zwycięstwo bowiem w bitwie nie zależy od liczby wojska; prawdziwą siłą
jest ta, która pochodzi z Nieba. Oni przychodzą do nas pełni pychy i
bezprawia po to, aby wytępić nas razem z żonami naszymi i dziećmi i aby nas
obrabować. My zaś walczymy o swoje życie i o swoje obyczaje. On sam
skruszy ich przed naszymi oczami. Wy zaś ich nie obawiajcie się! (1
Mch 3,19–22). Odnosi wiele zwycięstw. Największe osiągnięcie Judy, przymierze z
Rzymem, doprowadziło w konsekwencji do jego upadku. Po śmierci Judy jego
miejsce zajął brat Jonatan, a potem Szymon. Szymon został zamordowany w 134 r.
przed Chr. Rządy po nim objął jego syn Jan, zwany Hirkanem. Rządził on do roku
104 przed Chr. Jan Hirkan był władcą zależnym od Antiocha VII. Towarzyszył mu w
jego wyprawie przeciwko Partom w 129 r. przed Chr. Podczas tej ekspedycji
zginął Antioch VII. Janowi udało się przywrócić niepodległość Judei. Zdobył
Idumeę. Nastąpiło wówczas masowe przechodzenie Idumejczyków na judaizm. Herod
Wielki był Idumejczykiem i został królem Judei.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz