Księga Estery jest opowiadaniem o Izraelitce Esterze,
która była żoną perskiego króla Kserksesa I (517–465 przed Chr., elamickie imię
Aswerus, Est 2,9) oraz o Mardocheuszu, jej krewnym i opiekunie. Mieszkała w
Suzie, w stolicy Elamu. Opowiadanie opiera się na faktach i realiach historycznych,
ale sama puenta może być fikcją. Autorem jest nieznany Żyd, zamieszkały w Suzie
albo w Palestynie. Napisana została między III a I w. przed Chr. Księga zawiera
wiele nieścisłości i niekonsekwencji. Tekst księgi zachował się w 2 wersjach, w
znacznym stopniu różniących się od siebie – hebr. i gr., przy czym druga jest
swobodnym przekładem pierwszej. Do kanonu żydowskiego włączono Księgę dopiero w
II w, gdyż na synodzie w Jamni (90 r.) jej kanoniczność była jeszcze
przedmiotem sporu. Estera, podobnie jak Judyta została ikoną Maryjną.
Negatywną postacią jest tu Haman (Aman) Macedończyk,
nadzorca króla perskiego, który nienawidził Żydów. Prześladował ich i pragnął
ich wszystkich wytępić. W końcu sam został powieszony na drzewie przeznaczonym
dla Mardocheusza.
Za wstawiennictwem Estery następuje rehabilitacja Żydów.
Mardocheusz zostaje obsypany przez króla zaszczytami. Radość Żydów jest wielka.
Wielu pogan przechodzi na judaizm. Żydzi biorą odwet na swoich wrogach. Na
pamiątkę zwycięstwa Żydów ustanowiono święto Purim. Z okazji święta Purim Żydzi
obdarowują się wzajemnie podarunkami.
Dzieje Estery i Mardocheusza uważa się za dobry materiał
do zrozumienia diaspory żydowskiej i ich problemów w stosunkach z poganami.
Estera jest odważną kobietą. Naraża własne życie, aby
ratować swój naród. Modlitwą i postem
osiąga zamierzone cele. Jest wzorem postępowania nie tylko dla współczesnych
sobie rodaków, ale i dla nas. Modlitwa i post są bardzo skutecznym narzędziem: Ten
zaś rodzaj złych duchów wyrzuca się tylko modlitwą i postem (Mt
17,21). Bóg przez Esterę realizuje swój plan zbawienia w wybranym przez siebie
momencie.
Znajdujemy tu odpowiedź na pytanie: czy można iść przez
życie kłamiąc? A nie ujawniła Estera
swego narodu i pochodzenia (Est
2,10; por. 2,20). Odpowiedź rabbiego Hama w traktacie Meghillah 35 w Talmudzie
Babilońskim: Tak, napisano bowiem: «Wobec
czystego i ty bądź czysty, ale z przewrotnym postępuj według jego
przewrotności».
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz