Księga Judyty
napisana została w języku hebrajskim lub aramejskim prawdopodobnie w III–II
wieku przed Chr.; przez anonimowego autora opierającego się na bliżej nie
znanym fakcie historycznym. Zawiera w sobie wyolbrzymione liczby oraz posiada
błędy historyczne: Było to w
dwunastym roku panowania Nabuchodonozora, który królował nad Asyrią w wielkim mieście
Niniwie (Jdt 1,1) oraz
geograficzne. Nabuchodonozora przedstawia jako króla Asyrii, tymczasem
był on władcą Babilończyków. Tłem jest wojna Judy z Asyryjczykami. Judyta,
wdowa po Manassesie, dzielna, piękna, zamożna, bogobojna kobieta, w obronie
miasta Betulii (miasto fikcyjne),
zabija (mieczem obcięła głowę) dowódcę wojsk Asyryjskich Holofernesa, który
oblega miasto. Miała ona odwagę przeciwstawić się najeźdźcy. Judyta
przedstawiona jest jako ideał wierności i posłuszeństwa prawom Bożym.
Judyta jest ikoną Maryjną. Tradycja kościelna upatruje w
niej typ Maryi, przedstawicielki nowego ludu Bożego, jako wiernej wykonawczyni
planów Bożych, jako ta, która zniszczyła wroga Boga i Izraela. Jest ona tutaj
narzędziem sprawiedliwości Boga.
Księga zawiera
wiele wątków teologicznych i etycznych. Ciekawe i pouczające jest wystąpienie
Judyty do mieszkańców Betulii, którzy postawili Bogu warunek, że wydadzą
miasto, jak im Bóg nie pomoże: Kim wy
właściwie jesteście, żeście wystawiali na próbę w dniu dzisiejszym Boga i
postawili siebie ponad Boga między synami ludzkimi? [...] Nie zbadacie
głębokości serca ludzkiego, ani nie przenikniecie myśli jego rozumu, jak więc
wybadacie Boga, który wszystko to stworzył, jak poznacie Jego myśli i pojmiecie
Jego zamiary? [...] Gdyby nawet nie zechciał nam pomóc w tych pięciu dniach, to
ma On moc obronić nas w tych dniach, w których zechce, albo zgubić nas na
oczach naszych wrogów. Wy zaś nie wymuszajcie zarządzeń od Pana Boga naszego,
ponieważ nie można uzyskać nic od Boga pogróżkami jak od człowieka ani Nim
rozporządzić jak synem ludzkim (Jdt 8,12–16). Osobiście jestem pod
wrażeniem mądrości tego tekstu. Autor tej księgi doskonale wyczuwał
rzeczywistość transcendentną i niemożność poznania Stwórcy.
Kiedy Judyta zestarzała się, swoją niewolnicę obdarzyła
wolnością, a majątek rozdała (Jdt 16,23–24). Zmarła w 105 roku życia w Betuli;
pochowano ją w grobowcu jej męża (Jdt 16,23).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz