Syn Gedeona (Jerubbaala), Abimelek
jest złym bohaterem. Jak często w życiu bywa: spokojny ojciec, spokojna matka, a dziecko zagadka, niby nie pali, nie
pije, a bije (satyryk Marian Załucki). Wymordował swoich braci (70 osób),
aby mieć władzę absolutną. Uratował się tylko Jotam, najmłodszy syn, ponieważ
się skutecznie ukrył (Sdz 9,5). Abimelek był zbrodniarzem. Napadał na własny
naród. Zniszczył miasto Sychem. Ostatecznie podczas napadu na miasto Tebes kiedy Abimelek zbliżył się do bram twierdzy chcąc podłożyć pod nią ogień,
pewna kobieta zrzuciła na głowę Abimeleka kamień od żaren i rozbiła mu czaszkę
(Sdz 9,53). Ponownie kobieta staje się bohaterką historii Izraela. Abimelek
konając, prosi giermka: dobądź miecza i
zabij mnie, aby nie mówiono o mnie «Kobieta go zabiła» (Sdz 9,54). Z
politycznego punktu widzenia była to pierwsza próba (nieudana) wprowadzenia
monarchii w miejsce rządów Sędziów.
Historia kolejny raz się powtarza.
Tym razem Ammonici uciskają Izraelitów. Jefte (Sdz 10,6–12,7) syn Gileadczyka
jest kolejnym sędzią i przywódcą. Był on synem nierządnicy. Najpierw odtrącony
przez braci, dochodzi jednak do godności zwierzchnika i wodza. To podkreślanie,
że ktoś był nierządnicą czy był synem nierządnicy jest częstym motywem w Piśmie
świętym. Dla Boga nie jest ważne pochodzenie, genealogia człowieka. Każdy ma
swój własny los i każdy osobiście będzie odpowiadał za swoje grzechy, każdy umrze za swój własny grzech (Pwt
24,16; 2 Krl 14,6). Jefte próbuje dogadać się z Ammonitami. Bezskutecznie.
Jefte złożył przysięgę Panu: Jeżeli sprawisz, że Ammonici wpadną w moje ręce,
wówczas ten, kto [pierwszy] wyjdzie od drzwi mego domu, gdy w pokoju będę
wracał z pola walki z Ammonitami,
będzie należał do Pana i złożę z niego ofiarę całopalną (10,31). Mimo że
prawo Mojżeszowe zabraniało ofiar z ludzi, w kulcie Kananejczyków były jeszcze
żywe stare zwyczaje. Warto sobie uświadomić, z jakim trudem powstawała religia
Mojżeszowa w jednego Boga. Ile trzeba było czasu zanim wiara Izraelitów została
całkowicie oczyszczona z politeizmu i starych kultów. Jefte rozgromił
Ammonitów. Kiedy wracał do domu, pierwszą osobą, która wyszła mu naprzeciw była
jego ukochana córka. Radość zamieniła się w smutek. Przysięgę należało spełnić.
Mężna postawa córki (dziewicy) jest w Piśmie świętym kolejnym wyrazem
bohaterskiej roli kobiet w życiu społeczności izraelskiej: Skoro ślubowałeś Panu, uczyń ze mną zgodnie z tym, co wyrzekłeś
własnymi ustami, skoro Pan pozwolił ci dokonać pomsty na twoich wrogach,
Ammonitach! (10,36).
Kolejni sędziowie Ibsan, Elon i
Abdon byli mniej znani. Następną wielką postacią był Samson (13,1–16,31), o
którym krąży kilka legendarnych opowiadań ludowych. W treści jednak jest
głęboki sens moralno-religijny.
Tym razem na Izraelitów napadli
Filistyni. Według autora przyczyną tego były złe uczynki Izraelitów. Okupacja
trwała 40 lat. Żona Manoacha (matka Samsona) była niepłodna. Anioł Pana ukazał się owej kobiecie mówiąc
jej: «Otoś teraz niepłodna i nie rodziłaś, ale poczniesz i porodzisz syna»
(13,3). Oto poczniesz i porodzisz syna, a
brzytwa nie dotknie jego głowy, gdyż chłopiec będzie Bożym nazirejczykiem od
chwili urodzenia. On to zacznie wybawiać Izraela z rąk filistyńskich (Sdz
13,5). Samson był nazirejczykiem to znaczy naznaczony przez Boga, powołany do
szczególnego zadania, związany z Bogiem umową. Otrzymał on niezwykłą siłę,
którą mógł jednak stracić, gdyby ściął włosy, spożywał produkty nieczyste lub
alkohol.
W tekście Anioł dwukrotnie jest
proszony o przekazanie warunków. Znaczy to, że Bóg jest cierpliwy i szanuje
niepewność, wahania się ludzi. Anioł
wyjaśnia: Nawet gdybyś mnie zatrzymał,
nie będę spożywał twojego chleba. Natomiast jeśli chcesz przygotować całopalenia,
złóż je dla Pana (Sdz 13,16). Natura duchowa nie potrzebuje spożywać
pokarmów tak jak człowiek, miła zaś Bogu jest ofiara (modlitwa). Anioł zapytany
o imię odpowiada: ono jest tajemnicze
(Sdz 13,18). Należy mniemać, że pod postacią Anioła przemawiał sam Bóg, który
nie ma imienia (brak imienia wyjaśniam przy opisie Księgi Wyjścia).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz