Monoteizm żydowski sięga XIX wieku przed Chrystusem, ale
dynamicznie zaczął się rozwijać dopiero od niewoli babilońskiej. Do tej pory
były usilne starania poprzednich przywódców duchowych. Tylko nieliczni byli
wierni nowej myśli religijnej. Inni skrzętnie ukrywali swoje stare wierzenia,
zwyczaje religijne i tradycje. Wielu przechowywało posążki bożków domowych,
modlili się do nich itp. Prawdziwym i aktywnym działaczem żydowskim był kapłan
Ezdrasz (V-IV w. p. Chr.), który położył podwaliny pod judaizm. Warto przyjrzeć
mu się bliżej.
Król Artakserses powierzył Ezdraszowi uregulowanie
wszystkich spraw dotyczących kultu w Judei. Miał on zadbać, aby wszyscy
uważających się za Żydów zachowywali Prawo Jahwe. Prawdopodobnie to on był głównym redaktorem Pięcioksięgu. Sam
jest jednym z głównych bohaterów Księgi
Ezdrasza, Ksiegi Nehemiasza i dwóch apokryfów: 3 i 4 Księgi Ezdrasza.
Współczesna biblistyka wskazuje, że prawdopodobnie Księgę
Ezdrasza napisał "Kronikarz", lewita ok. 300 przed Chr., który
wykorzystał wcześniejsze dokumenty stworzone przez Ezdrasza i Nehemiasza.
Księga Ezdrasza obejmuje opis historii
tam, gdzie kończy się 2 Księga Kronik. Autor rozpoczyna opowieść od
wzmianki o dekrecie perskiego króla Cyrusa II Wielkiego (ok. 590–529 przed
Chr). W 539 przed Chr. Cyrus
ruszył przeciwko imperium nowobabilońskiemu. W bitwie pod Opis pokonał
Belszrusura, syna Nabonida (biblijnego Baltazara) i zajął Babilon, tworząc
największą monarchię ówczesnego świata. Po zdobyciu Babilonu w 538 przed Chr.
zezwolił Żydom na powrót z „niewoli babilońskiej” i odbudowę Jerozolimy.
Pozwolił też na odbudowę Świątyni
Jerozolimskiej.
Myślą przewodnią Księgi Ezdrasza było ukazanie spełnienia
się obietnicy Boga, który wyzwolił swój lud z Babilonu.
Po dekrecie Cyrusa tysiące żydowskich wygnańców wróciło
do Jerozolimy pod przewodnictwem namiestnika Zorobabela zwanego również
Szeszbaccarem. Musieli oni pokonać niechęć tych, którzy nigdy nie byli
deportowani, jak również niechęć przedstawicieli Samarii i administracji perskiej. Repatrianci niezwłocznie
odbudowali ołtarz i zaczęli przynosić ofiary Jahwe. Następnego roku Izraelici
położyli fundamenty pod nową Świątynię. Prace zostały ukończone 50 lat później
(515 r. przed Chr.) już za panowania drugiego z kolei następcy Cyrusa, Dariusza
I (521–486).
Kapłan Ezdrasz musiał uporać się z problemem małżeństw
mieszanych. Wielu pozawierało związki małżeńskie z cudzoziemkami, jak np.
pogańskimi Kananejkami. W ramach posłuszeństwa musieli oni odesłać swe żony i
dzieci. Nie wszyscy się na to godzili: Tylko Jonatan, syn Asahela, i
Jachzejasz, syn Tikwy, sprzeciwili się temu, a Meszullam i lewita Szabbetaj ich
poparli (Ezd 10,15).
Nieposłusznych straszono gniewem Boga.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz