Biblijny opis grzechu pierworodnego jest obrazem
ludzkiej grzeszności. Wynika ona z ludzkiej natury i jest pozostałością, między
innymi z instynktu zwierzęcego. W świecie zwierzęcym trwa walka samców o
samicę. Należy sądzić, że tak było u pierwotnych ludzi. Nie znali oni zasad
wzajemnego poszanowania. Walka o byt była podstawowym elementem przetrwania. To
rodziło krzywdy, a wyrządzanie krzywdy jest grzechem. Grzech pojawił się na świecie w sposób naturalny. Często z błahych powodów, np. braku sympatii do drugiej osoby, zazdrości itp. Księga Rodzaju wspomina:
"bo usposobienie człowieka jest złe już od młodości" (Rdz
8,21). Jezus wyjaśnił to słowami: "Muszą wprawdzie przyjść zgorszenia"
(Mt 18,6). On znał kulisy grzechu. Grzech był potrzebny do poznania dobra i do
walki z nim. Przez pokonywanie grzechu przez człowieka, Bóg poznawał jego
wartość.
Hagiografowie zagadnienie grzechu pierworodnego
przypisali Adamowi i Ewie. W ten sposób znaleziono winnych. Grzechu
pierworodnemu przypisano znak, który miał automatycznie przechodził z pokolenia
na pokolenie.
Tłumaczenie naturalnego pochodzenia grzechu, że sprawcą
jest Bóg swoją koncepcją doskonalenia się człowieka przez pokonywanie grzechu
nie wchodziło w rachubę.
Skoro grzech
zrodził się z koncepcji Boga, tylko Bóg mógł ten grzech usunąć. Grzech
pierworodny został pokonany ofiarą Jezusa Chrystusa.
Na kanwie pojęcia grzechu pierworodnego powstała idea
niepokalanego poczęcia. Pojęcie
grzeszności naturalnej nie odbiera
pojęciu niepokalanego poczęcia wartości czystości naturalnej. Matka Boża
była po prosto pozbawiona chęci sięgania po grzech. Jej ciąża albo temu zaprzecza, albo należy inaczej spojrzeć na
zagadnienie współżycia seksualnego.
Przede wszystkim życie seksualne należy zdjąć z piedestału
religijnego, z nabożnych kapliczek i traktować je jako normalne zjawisko
społeczne, ludzkie. Za takim podejściem są biblijne opisy poligamii
małżeńskiej, drugorzędnych żon, niewolnic do rozrywek seksualnych, prostytucja sakralna i innych nieczystości: "Nie będziesz obcował cieleśnie z żoną twojego
bliźniego, wylewając nasienie; przez to stałbyś się nieczystym." (Kpł 18,20)
.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz