Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 3 września 2013

Katecheza młodych cz.33.



       Opowiadanie z Gerary jest bardzo podobne w treści do opisu pobytu Abrahama w Egipcie.

       Tak, i można przypuszczać, że tekst pochodzi ze wspólnego źródła. Rolę faraona piastuje tu Abimelek król Geraru. Powtórzenie tego wydarzenia w Piśmie świętym świadczy o uczciwości redaktorów, aby nie zmarnował  się żaden historyczny zapisek. Wartość etyczna tekstu nie jest duża. Chodzi tu o pokazanie  Abrahama jako człowieka roztropnego. Zachęcam do samodzielnej lektury Księgi Rodzaju. Myślę, że na bazie już otrzymanej wiedzy będzie ci łatwiej zrozumieć jej przekaz. Historia Abrahama sama w sobie jest bardzo ciekawa. Zwięzły tekst nie nuży. Akcja toczy się szybko i wartko.

       Opis na wzgórzu Moria do dziś bulwersuje. Najczęściej stawiane są pytania. Jak Bóg mógł wymagać od Abrahama, aby ofiarował na ołtarzu swego syna Izaaka?

       Od razu spieszę z wyjaśnieniem. Opis wydarzeń Abrahama jest kompilacją wydarzeń różnego pochodzenia. Zamiast tworzyć własne historie, redaktorzy kompilowali cudze opowiadania, nadając im czasem zupełnie inną treść lub wymowę teologiczną. Bóg wystawia Abrahama na próbę: Weź twego syna jedynego, którego miłujesz, Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym pagórku, jaki ci wskażę (Rdz 22,1). Powszechnie wiadomo, jak to się skończy. W ostatniej chwili Bóg odwołuje nakaz: Nie podnoś ręki na chłopca i nie czyń mu nic złego  (Rdz 22,12). Wyjaśniam, że to zdarzenie ma wymiar jedynie religijny i nie ma nic wspólnego z prawdą historyczną. Nie sposób wyobrazić sobie niepojętego żądania Boga, który chce ofiary z syna „obietnicy”. Hagiograf użył tak dramatycznego przykładu, aby ukazać szczyt ufności w Boga i bezgraniczną wiarę Abrahama. W rzeczywistości Bóg nie pragnął śmierci syna, lecz wiary ojca. Próba wiary Abrahama polega na tym, że rozkaz Boży stawia wyżej od ojcowskiej miłości. Nie podejmuje, jak to miał w zwyczaju, żadnej dyskusji z Bogiem. Wiara Abrahama jest wiarą heroiczną. Dla nas jest przesłaniem, aby w najtrudniejszych momentach życiowych, kiedy wydaje się, że nic nie może odmienić złego losu, zaufać Bogu i to zaufać bezgranicznie. Nasze modlitwy będą na pewno wysłuchane. Choć rozwiązanie nie musi być takie, jakie się oczekuje, ale na pewno w dalszej perspektywie będzie pozytywne. Mogę zaryzykować stwierdzenie, że ten przykład jest jednym z najważniejszych przykładów potrzebnych do pogłębiania naszej relacji z Bogiem. Ofiara z Izaaka jest typem Baranka Bożego, który zgładzi grzechy świata. Podobnie jak Izaak, ktoś inny będzie dźwigał na barkach drewno całopalenia, a na stos wstąpi jednorodzony Syn Człowieczy. O tym, hagiograf nie mógł wiedzieć. To przykład jak Bóg uniwersalnie wpływa na natchnionych pisarzy. Piękno i wielkość Biblii polega na tym, że jeden werset może nieść wiele, ponadczasowych  informacji. Tajemnice w nim zawarte mogą być ujawniane przez wszystkie pokolenia, za każdym razem nabierając innego, aktualnego sensu. Niektóre z nich mogą być odkrywane dopiero po wielu latach. Pierwsza warstwa zawiera sens historyczny, ważny dla pokolenia autora. Następne pokolenia odczytują sens aktualny dla siebie. To jest niepowtarzalnym fenomenem w literaturze i świadczy o wielkości Pisma świętego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz