–
Na
ile historia opisana w Księdze Sędziów jest wiarygodna?
–
Księga
opisuje okres pomiędzy zajęciem ziemi Kanaan przez Hebrajczyków, a czasami
królów izraelskich. Bohaterami są sędziowie,
sprawujący władzę i sądy nad ludem izraelskim. Autorzy Księgi Sędziów nie są
znani. Sugeruje się niekiedy autorstwo Pinchasa, Ezechiasz, czy Ezdrasza. Być
może wstępna redakcja miała miejsce za czasów Jozjasza. W każdym razie końcową
redakcję dokonali autorzy
deuteronomistyczni (z czasów niewoli babilońskiej). Księga Sędziów
pokazuje tylko tych sędziów, których rola zaważyła na losach narodu
żydowskiego: Otniel, Ehud, Barak/Debora, Gedeon, Jefte, Samson oraz mniejsi
sędziowie: Tola i Jair, Ibsan, Elon i
Jabdon oraz Szamgar. Centralna myśl jest następująca – jeżeli naród oddala się
od Boga przez bałwochwalstwo, wtedy zasługuje na karę i wpada w ręce swoich
wrogów. Historia przeplata się z interwencją Boga. Izraelici (nowe pokolenia),
którzy zadomowili się na nowej ziemi bratali się z miejscowymi Kananejczykami.
Przyjmowali od nich ich wiarę (w Baala, Aszerę <Asztarte>). Klęski, jakie
ich nachodziły były traktowane jako kary Boże za grzechy bałwochwalstwa. W
końcu jednak, Bóg lituje się nad swym ludem, powołuje Otniela (Sdz 3,7–11) – sędziego (przywódcę), który
prowadząc działania wojenne uwalnia Izraelitów od nieprzyjaciół. Podobnie
dzieje się za czasów sędziego Ehuda (Sdz 3,12–30). A Izraelici znów zaczęli czynić to, co złe w oczach Pana, a
Pan wzmocnił przeciw Izraelowi Eglona, króla Moabu, ponieważ czynili to, co złe
w oczach Pana
(Sdz 3,12). Ehud osobiście zabija króla Eglona (Moabu) i wyzwala swój naród z
niewoli. Czyn Ehuda trudno jest rozpatrywać przez pryzmat dzisiejszej
moralności. Czym innym jest zabicie człowieka z pobudek prywatnych, a czym
innym zabicie wroga. Skutkiem działania Ehuda było osiemdziesiąt lat pokoju w
Izraelu. Po śmierci Ehuda Izraelici zaczęli czynić to, co złe w oczach Pana (Sdz 4,1). W tym czasie
bohaterami są prorokini Debora, żona Lappidota, która pełniła funkcję
sędziego, Barak – wódz wojskowy i Jael
– żona Chebery, mężna kobieta, która osobiście zabija palikiem od
namiotu uciekającego wodza wojska Jabina, króla Chasoru – Siserę (Sdz 4,4–5,31). Na kartach Pisma świętego
pojawiają się dwie kobiety. Są one zapowiedzią innych kobiet, które w historii
Izraela wyróżnią się odwagą, mądrością i wiarą. Bóg niejednokrotnie w
realizacji swoich planów nie posługuje się siłą człowieka, ale wybiera to, co z
natury słabe, aby tym bardziej ukazać swoją potęgę.
–
Informacja
o Deborze i Baraka jest interesująca z racji odkrytych zapisów z tamtych
czasów.
– W dalszym tekście pisma
przedstawiona jest nowa forma literacka – pieśń opiewająca zwycięstwo Debory i
Baraka (Sdz 5). Pieśń ta jest jedną z najstarszych zachowanych pieśni tego
gatunku. Przyjmuje się, że powstała ok. 1125 r. przed Chr. Jak wykazały
badania, jest ona w wielu miejscach skażona. Ujawnia przy tym naturalne
przyczyny zwycięskiej wojny – deszcz i grad (co nie wyklucza opiekuńczego
działania Boga). Z historycznego punktu widzenia pieśń ukazuje przede wszystkim
fakt, że plemiona izraelskie były podzielone i rozproszone, i że ciągle musiały
uznawać wyższość Kananejczyków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz