–
Jak
radziła sobie Juda w tym czasie?
–
W
Judzie też nie było najlepiej. Asyryjczycy zostali wyparci przez Babilończyków,
ale teraz oni stali się ogromnym zagrożeniem dla Judy. Prorok Izajasz pocieszał
króla judzkiego Ezechiasza. Kolejny król Judy Jozjasz (ok. 641–609) wprowadził
reformę religijną. Przede wszystkim nakazał usunąć wszelkie pozostałości
obcych kultów (kazał zburzyć wszystkie lokalne sanktuaria bogów innych niż
Jahwe) po hegemonii Asyrii. Usunięty został przez niego nierząd
sakralny w świątyni Pańskiej, w których kobiety przędły szaty dla Aszery (2 Krl
23,7). Co więcej, zaklinaczy, wieszczków,
posążki domowe bóstw, bożki i wszystkie ohydy, które widziało się w kraju Judy
i w Jerozolimie, Jozjasz usunął w tym celu, aby w czyn zamienić słowa Prawa,
spisane w księdze, jaką znalazł kapłan Chilkiasz w świątyni Pańskiej (2 Krl 23,24); Jednakże Pan nie zaniechał żaru wielkiego gniewu (2 Krl 23,26). Reforma przyczyniła się do umocnienia
roli Dekalogu jako obowiązującego kodeksu moralnego.
–
Kapłan
Chilkiasz odnalazł w Świątyni Jerozolimskiej jakąś księgę (zwoje). Kto był jej
autorem i o czym stanowiła?
–
Prawdopodobnie
był to zbiór deuteronomisty, który powstał w VII w. przed Chr. Treść jego nie
jest znana. Wiadomo jedynie, że wysunęła na pierwszy plan Torę, czyli
Pięcioksiąg w stosunku do innych źródeł historycznych.
–
Czy
Jozjasz był postacią pozytywną względem innych królów izraelskich?
–
Jozjasz
podjął próbę powstrzymania Egiptu przed jego parciem na północ i zastąpił drogę
wojskom faraona Necho II pod Megiddo w 609 przed Chr. Bitwa zakończyła się
klęską, a sam król Jozjasz poległ. Juda
przetrwała jeszcze przez pewien czas. W 587/586 roku nastąpił upadek i
zburzenie Jerozolimy przez Babilończyków. Świątynia została złupiona. Jak mówi
Pś: Pan nie poniechał żaru wielkiego gniewu. Gniew ten zapłonął przeciw
Judzie za wszystkie zniewagi, które Mu wyrządził Manasses. I Pan powiedział: «Nawet Judę odtrącę od
oblicza mego, tak jak odtrąciłem Izraela. Odrzucę to miasto, które wybrałem,
Jeruzalem, i świątynię, o której powiedziałem: Tam będzie moje Imię!» (2 Krl 23,26–27). Po klęsce nastąpiło przesiedlenie ludności. W kraju
pozostała głównie ludność rolnicza, która wniosła niewiele do materialnej i
duchowej kultury Żydów. Głównym ośrodkiem religii i kultury żydowskiej stała
się Babilonia oraz w mniejszym stopniu, Egipt.
–
I
tak zaczęła się niewola babilońska. Czy znane są szczegóły życia Izraelitów w
niewoli?
–
Okres babiloński w samej Judzie jest słabo
poznany. Juda była spustoszona i opustoszała, jednak generalnie nie była
zasiedlana, choć Edomici i Ammonici zgłaszali pretensje do tego obszaru. O
historii Izraelitów pośrednio mówią
księgi kronikarskie Ezdrasza i Nehemiasza, a ponadto księgi prorockie,
historyczno-dydaktyczne. Z nich można odczytać, że Izraelitom żyło się całkiem
nieźle w niewoli. Mieli możliwość prowadzenia własnych domów, interesów oraz
bogacić się. Kapłani żydowscy (zwłaszcza prorok Ezechiel) bali się, że Żydzi zapomną
o swoim narodzie i Bogu. Czyniono więc wszystko, aby scementować Żydów w
diasporach. Dla Żydów był to okres próby wiary. Wygnańcy pozostali w Babilonie
przez 48 lat (586–538) zanim mogli powrócić do ojczyzny. W niewoli zaczęto
używać języka aramejskiego. Język hebrajski pozostał językiem Biblii. W 538 roku przed Chr. król perski Cyrus II
Wielki (panował 559–529) wydał dekret zezwalający uprowadzonym do niewoli Żydom
na powrót do kraju ojczystego. Obdarzył ich ponadto dobrami przeznaczonymi na
odbudowę sanktuarium i na pierwsze lata odrodzenia narodowego. Zwrócone zostały
zrabowane sprzęty świątynne. Spełniła się obietnica Boga zapowiedziana przez
proroka Jeremiasza (2 Krn 36,21). Cyrus jest przykładem tolerancyjnego
podejścia do lokalnych tradycji religijnych. Wiele przemawia za tym, że Cyrus
uznawał Jahwe za swego Boga Ahura Mazdę (z jednej z najstarszych na świecie
religii monoteistycznych, nazywanej zaratusztrianizmem).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz