–
Jakie
były dalsze losy Dawida?
–
W
dalszej części Biblii opisane są rodzinne kłopoty Dawida. Batszeba wydaje na
świat drugiego syna – Salomona. Brat Amnon gwałci siostrę Tamar. Słudzy
Absaloma okrutnie zabijają pijanego Amnona. Absalom musi uciekać przed prawem.
On też buntuje się przeciw ojcu. Teraz z kolei Dawid musi uciekać przed
Absalomem. Dochodzi do walki zbrojnej, w której Absalom pomimo rozkazu Dawida: ze względu na mnie `zachowajcie młodego Absaloma (2 Sm 18,12) zostaje z
premedytacją zabity przez dowódcę wojsk
Joaba. Kiedy Dawid dowiedział się o śmierci syna: udał się do górnego pomieszczenia bramy i płakał (2 Sm 19,1). Scena ta jest
ikoną miłosierdzia Bożego. Pomimo grzechu, Bóg otacza nas swoją ojcowską
miłością.
–
Syn
walczy z ojcem, a ojciec boi się, aby nic synowi się nie stało. Niezłe?
–
Taki
właśnie był Dawid. Dziki, porywczy, a zarazem miłujący swoje dzieci nawet te,
które mu się sprzeciwiały.
–
Otoczenie
Dawida wyraża swoje niezadowolenie z powodu jego zachowania i krytykuje jego
narastający smutek. Darzysz miłością
tych, którzy cię mają w nienawiści, a nienawidzisz tych, którzy cię kochają (2 Sm 19,7).
–
Dawid
reflektuje się i okazuje swojemu wojsku podziękowanie. Dawid przeprowadza spis
ludności. Pragnie znać stan posiadania. Spis nakazany przez Pana (pokusa) jest
w rzeczywistości traktowany jako podszepty szatana do demonstracji siły, pychy
i aktu arogancji. Tłumaczenie takie nie jest do końca jasne. Pomimo słów Dawida
o Bogu: bo wielkie jest Jego miłosierdzie (2 Sm 24,14), Bogu
przypisywane są złe uczynki: Anioł zabija lud (2 Sm 24,17). Tekst nie
należy odczytywać dosłownie.
–
Dawid
pod koniec życia związał się jeszcze z
młodziutką Abiszag.
–
Było
to już tzw. białe małżeństwo (non consumatum). Dawid był już bardzo
stary. Młoda żona miała za zadanie ocieplać atmosferę wokół starca, dostarczać
mu miłych i ciepłych chwil. Starania Batszeby powiodły się. Pomimo starań syna
Dawida Adoniasza Dawid wprowadza na tron Salomona (970–931), umiłowanego syna
Batszeby.
–
Czy
możesz podsumować postać Dawida?
–
Dawida
należy oceniać według prawa i zwyczajów z jego okresu. Dzisiaj ocena jest inna
(mniej prawdziwa). Jeżeli ograniczymy jego okrucieństwa (takie były czasy), to
zobaczymy człowieka prawie współczesnego, z charakterem, lojalnego, wierzącego.
Dawid nie był święty, lecz był grzesznikiem. Nie uciekał jednak od
odpowiedzialności. Kiedy afekt mijał, potrafił przyznać się do błędów. Dawid
był przykładem człowieka z którego pokolenia miał się utkać człowiek prawie
doskonały, Jezus Chrystus.
–
Dlaczego
Jezusa uważasz za człowieka prawie doskonałego, a nie doskonałego?
–
Bo
doskonałość Jezus Chrystus osiągnął dopiero na krzyżu. Za życia, mimo etycznego
prowadzenia się, nie ustrzegł się od gniewu, wyzwisk, czy złości. Taki Jezus
Chrystus jest nam bliższy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz