–
Czy
Jakub był świadomy swoich nieetycznych zachowań?
–
Był
świadomy, ale silniejsza była u niego jego natura. Teraz musi uciekać przed
gniewem brata. Izaak zdał się na los. Uznał, że jest w tym wola Boża i nie
żałował udzielonego Jakubowi błogosławieństwa: Niechaj
tobie Bóg użycza rosy z niebios i żyzności ziemi, obfitości zboża i moszczu
winnego. Niechaj ci służą ludy i niech ci pokłon oddają narody. Bądź panem
twoich braci i niech ci pokłon oddają synowie twej matki! Każdy, kto będzie ci
złorzeczył, niech będzie przeklęty. Każdy, kto będzie cię błogosławił, niech
będzie błogosławiony!» (Rdz 27,28–29). Jakub ucieka do Labana brata jego matki. Tam zakochuje się w
pięknej Racheli, córki Labana. Pracuje ciężko, aby zasłużyć na rękę ukochanej.
Po siedmiu latach zostaje oszukany. Za żonę dostaje starszą siostrę Racheli
Lee, której nie kochał. Nie traci jednak nadziei i pracuje kolejne siedem lat,
aby być z ukochaną Rachelą. Bóg mu sprzyja. Pracą i determinacją zdobywa to,
co zaplanował i zapracował. Przez lata ciężkiej pracy staje się coraz
bardziej bogatszy. W końcu postanawia odejść od teścia i zacząć życie na swój
rachunek. O jego perypetiach można przeczytać w Księdze Rodzaju. Tekst czyta
się znakomicie.
–
Co
należy zapamiętać z historii Jakuba?
–
Jego
historia ciągnie się aż do Egiptu, gdzie zmarł. Jest długa i wielopokoleniowa.
Jakub jest bardzo barwną osobą ze względu na swoją wrażliwość religijną, a
zarazem swoje czynne życie. Autorzy chcą uwypuklić jego rolę. Przypisują mu
sen, jak wspina się po drabinie do nieba, a na wierzchołku czeka na niego Bóg,
który udziela mu błogosławieństwa: Ja jestem Pan, Bóg Abrahama i Bóg Izaaka. Ziemię, na której
leżysz, oddaję tobie i twemu potomstwu (Rdz 26,13). Jakub był
przejęty swoją rolą, ale stawia warunek: Jeżeli Pan Bóg będzie ze mną, strzegąc mnie w drodze, w
którą wyruszyłem, jeżeli da mi chleb do jedzenia i ubranie do okrycia się i jeżeli wrócę
szczęśliwie do domu ojca mojego, Pan będzie moim Bogiem (Rdz
28,20–21). Obiecuje czcić Boga i składać mu hołd (ofiarę, dziesięcinę).
Jakub jest roztropny, może i przebiegły. Pragnie z Bogiem układu. Zna swoją
wartość.
–
Podobno
Rachela czciła domowe bożki (Terafim), co świadczy o politeizmie w
narodzie izraelskim?
–
Pomimo
wielu już lat wprowadzania religii monoteistycznej nadal tkliły się w narodzie
żydowskim pozostałości politeizmu. Posążki były własnością ojca Racheli. Jakub był tolerancyjny i przymykał oko na
słabości swojej ukochanej żony.
–
Jakub
miał dwie żony i dwie niewolnice z którymi miał potomstwo. Czy było to zgodne z
wolą Boga?
–
Zamysły
Boga były wielokrotnie zmieniane przez ludzi. Mojżesz częściowo je uporządkuje,
ale nie do końca. Ważne jest, że Bóg nie interweniuje, domagając się
bezwzględnego posłuchu u ludzi. Od początku szanuje ludzką wolę, nawet, gdy nie
jest ona po Jego myślach. Trzeba też wiedzieć, że kobiety miały status
przedmiotu. Żony się posiadało. Z dzisiejszego punktu widzenia była to
totalna niesprawiedliwość. Słabość kobiet została wykorzystana przez męski
egoizm. Dominacja siły była reliktem procesów ewolucyjnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz