– Pięcioksiąg
Pisma świętego składa się jeszcze z trzech następnych ksiąg: Księgi Kapłańskiej, Księgi Liczb i Księgi
Powtórzonego Prawa.
– Na
poziomie szkolnym można zrezygnować z czytania z tych ksiąg. Zawierają one
przepisy kultowe, a Księga Powtórzonego Prawa powtarza opisy już zawarte w
księgach poprzednich. Czytając je można
oczywiście wiele z nich skorzystać. Są one skarbnicą wiedzy o zwyczajach
żydowskich. Trzeba wiedzieć, że księgi: Powtórzonego Prawa, Jozuego, Sędziów,
Samuela i Królewskie zostały zredagowane w VI w. przed Chr. (w niewoli
babilońskiej), a więc o wiele wieków później niż opisywane zdarzenia (dzieła
zwane deuteronomistyczne).
–
Jaka
rolę odegrała Arka Przymierza w religii judaistycznej.
– W
pewnym okresie historycznym miała duże znaczenie, ale wszystko, co jest ludzkim
wytworem ma swój kres. Dlatego nie należy przyzwyczajać się do rzeczy, nawet
najcenniejszych. Jak uczy historia zniszczeniu ulegają sanktuaria, kościoły,
posążki, obrazy i ikony Chrystusa. Sama Arka Przymierza była powodem śmierci
osób, które ją dotknęły (prawdopodobnie po czyszczeniu, które ją
elektryzowało). W niej przechowywano tablice Prawa (dekalog) Mojżeszowego. Arka
z kolei przechowywana była w „Namiocie Spotkania” (domu imienia Bożego).
Podczas walk była wystawiana na zewnątrz, aby dodawać otuchy walczącym. W
czasie oblężenia Jerycha obnoszono ją wokół murów miasta. Król Dawid przeniósł
ją na wzgórze Syjon w Jerozolimie, a po wybudowaniu świątyni Salomon przeniósł
ją do specjalnego pomieszczenia, do którego nie miał wstępu nikt prócz
arcykapłana. Arka zaginęła w trakcie najazdu armii babilońskiej pod wodzą
Nabuchodonozora II na Palestynę w 586 przed Chr. i zburzenia pierwszej
świątyni. Dziś krążą różne plotki na temat miejsca jej przechowywania.
–
Wejście
do Ziemi Obiecanej opisuje Księga Jozuego. Czy możesz naświetlić jej treść?
–
Jak
głosi legenda Izraelici w cudowny sposób przekroczyli Jordan i podeszli pod
Jerycho. Otoczyli miasto i za pomocą trąb zburzyli mury miasta. Prawda jest
taka, że w tym okresie Jerycho już było w gruzach. Jak wykazują badania,
zdobywanie Kanaanu nie było dziełem jednego, zwycięskiego pochodu, lecz
procesem złożonym i długotrwałym. Powoli odbywała się infiltracja i
mieszanie się Izraelitów z pierwotnymi grupami etnicznymi i wcielanie ich do
swej wspólnoty teokratycznej.
Księga pokazuje wyidealizowany i upiększony obraz wydarzeń. Autorzy
biblijni mają skłonność do przesady, lubowania się w nadzwyczajnościach.
Badania archeologiczne potwierdzają zburzenie wielu miast kananejskich, ale w
skromniejszej skali. Wykopaliska przeprowadzone na terenie starożytnego Jerycha
mówią, że miasto było już zniszczone, gdy przybyli tam Izraelici. Podobnie, o
wiele wcześniej, zniszczone było miasto Gilgal. Księga pisze o zajęciu kolejno
Sychem, Gibeon, Chasor. Nad Gibeonem „zatrzymało się słońce”. Oczywiście nie ma
tu nic z prawdy rzeczywistej. Opowiadanie jest ubarwione poematem epickim z
Księgi Sprawiedliwych. Całość ma znaczenie religijne. Poetycka pieśń
przedstawia zasługi Jozuego, który wspiera się mocą otrzymaną od Boga.
–
Księgę
Jozuego czyta się z niesmakiem. Pełna jest opisów krwawych mordów,
nieprzyjemnych scen i okrucieństwa Izraelitów.
–
Jozue
często skłania Izraelitów do sakralnych rzezi, które motywuje obowiązkowym
(prawo cheremu) wyniszczeniem nieprzyjaciół. Retoryka wojenna lubuje się w przesadzie
i wyolbrzymianiu wydarzeń.
–
Mimo
wszystko mam wielką niechęć do tej lektury.
–
Na
pocieszenie ujawnię ci prawdę, że Księga Jozuego jest wielką metaforą. Historią
podboju zwycięskiego, ale i okrutnego. Taki jest świat, po dziś dzień. Musimy
ciągle się odnawiać i zmierzać do wolności, do wolności nadprzyrodzonej. Tak
jak Ziemia Obiecana była wielką nadzieją dla ludu izraelskiego, tak my mamy
przed sobą nadzieję dojścia do współczesnej Ziemi Obiecanej, czyli do
Zbawienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz