–
Czy
w Pś są źli bohaterowie?
–
Syn
wspaniałego ojca Gedeona (Jerubbaala), Abimelek był złym człowiekiem, wręcz
zbrodniarzem. Jak często w życiu bywa: spokojny
ojciec, spokojna matka, a dziecko zagadka, niby nie pali, nie pije, a bije
(satyryk Marian Załucki). Abimelek wymordował swoich braci (70 osób), aby
zdobyć absolutną władzę. Uratował się tylko Jotam, najmłodszy brat, ponieważ
ukrył się skutecznie (Sdz 9,5). Abimelek napadał na własny naród. Zniszczył
miasto Sychem. Ostatecznie podczas napadu na miasto Tebes kiedy Abimelek zbliżył się do bram twierdzy chcąc podłożyć pod nią ogień, pewna kobieta zrzuciła
na głowę Abimeleka kamień od żaren i rozbiła mu czaszkę (Sdz 9,53). Ponownie
kobieta staje się bohaterką historii Izraela. Abimelek konając, prosił giermka:
dobądź miecza i zabij mnie, aby nie
mówiono o mnie «Kobieta go zabiła» (Sdz 9,54). Z politycznego punktu widzenia była to
pierwsza próba (nieudana) wprowadzenia monarchii w miejsce rządów Sędziów.
Historia kolejny raz się powtarza. Tym razem Ammonici uciskają Izraelitów.
Jefte (Sdz 10,6–12,7) syn Gileadczyka był kolejnym Sędzią i przywódcą. Był on synem
nierządnicy. Najpierw odtrącony przez braci, doszedł jednak do godności
zwierzchnika i wodza. To podkreślanie, że ktoś był nierządnicą czy był synem
nierządnicy jest częstym motywem w Piśmie świętym. Dla Boga nie jest ważne
pochodzenie, genealogia człowieka. Każdy ma swój własny los i każdy osobiście
będzie odpowiadał za swoje grzechy, każdy umrze za
swój własny grzech (Pwt 24,16; 2 Krl 14,6). Jefte próbował dogadać się z Ammonitami.
Bezskutecznie. Nieostrożnie złożył przysięgę Panu: Jeżeli sprawisz, że Ammonici wpadną w moje ręce,
wówczas ten, kto [pierwszy] wyjdzie od drzwi mego domu, gdy w pokoju będę
wracał z pola walki z Ammonitami,
będzie należał do Pana i złożę z niego ofiarę całopalną (Sdz 10,31). Mimo że prawo
Mojżeszowe zabraniało ofiar z ludzi, w kulcie Kananejczyków były jeszcze żywe
stare zwyczaje. Warto sobie uświadomić, z jakim trudem powstawała religia
Mojżeszowa w jednego Boga. Ile trzeba było czasu zanim wiara Izraelitów została
całkowicie oczyszczona z politeizmu i starych kultów. Jefte rozgromił
Ammonitów. Kiedy wracał do domu, pierwszą osobą, która wyszła mu naprzeciw była
jego ukochana córka. Radość zamieniła się w smutek. Przysięgę należało spełnić.
Mężna postawa córki (dziewicy) jest w Piśmie świętym kolejnym wyrazem bohaterskiej
roli kobiet w życiu społeczności izraelskiej: Skoro
ślubowałeś Panu, uczyń ze mną zgodnie z tym, co wyrzekłeś własnymi ustami,
skoro Pan pozwolił ci dokonać pomsty na twoich wrogach, Ammonitach! (Sdz 10,36).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz