Febronianizm powstał na gruncie episkopalizmu,
uprawnieniach biskupów, postulującego ograniczenie władzy papieży. Twórcą
był Mikołaj von Hontheim (1701–1790),
pseudonim Justynius Febronius, który opublikował dzieło pt. De statu
Elcclesiae et legitima potestate Romani Pontificis w 1763 r. Domagał się
ograniczenia władzy papieskiej na rzecz biskupów, zarówno poszczególnych
krajów, jak i całego Kościoła. W 1774 r. papież potępił dzieło Hontheina. Na 26
biskupów niemieckich 16 nie ogłosiło papieskiego potępienia. Febronianizm
zmierzał do utworzenia Kościoła narodowego.
Nazwa Józefinizm pochodzi od syna Józefa II
cesarzowej Marii Teresy Habsburskiej w Austrii. W programie było umocnienie
władzy monarszej i pomniejszenie roli Kościoła. Celem było podporządkowanie
Kościoła władzy państwowej. Reforma józefińska pragnęła odnowę życia i kultury
religijnej kleru i ogółu wiernych. Zreformowano uniwersytety i studia
teologiczne. Zlikwidowano skostniały system scholastyczny. Źródłem doktryny
chrześcijańskiej było przede wszystkim Pismo święte i Ojcowie Kościoła. Uwzględniano
biblijne języki orientalne, a teologia pastoralna stała się teraz odrębnym
przedmiotem w kształceniu przyszłych księży.
Często samowolnie zakładano nowe biskupstwa i parafia,
które nie uzgadniano z papieżem i przez to naruszano prawo kanoniczne.
Gallikanizm prąd postulujący
niezależność władzy królewskiej od Kościoła. W gruncie rzeczy prąd ten zmierzał
do opozycji wobec Rzymu. We Francji istniało przeświadczenie o narodowej
samodzielności Kościoła francuskiego. Według Pascala było jeszcze twierdzenie,
że sobór stoi ponad papieżem. Sprzeciw francuskich uczestników soboru
przeszkodził w przyjęciu na Soborze Trydenckim definicji o prymacie papieża.
Epoka Oświecenia w sposób zasadniczy zaważyła na życiu
zakonnym. Oświecenie wystąpiło przeciw jezuitom, którzy byli propagatorami
barokowego katolicyzmu. Zbyt wielki ich wpływ na wszelkie dziedziny życia
(misje, szkolnictwo, wpływy polityczne, spowiadanie większości monarchów,
udział w szafowaniu kościelnymi beneficjami, potęga finansowa) spowodowały
wiele krytycznej zawiści. Początki
akcji antyjezuickiej pochodzi od portugalskiego dworu królewskiego (1757).
Zostali oni wyrzuceni z terenu Portugalii. Papież Klemens XIV (1769–1774) na
skutek powszechnego nacisku w 1773 skasował zakon jezuitów (przywrócił do życia
Pius VII w 1814 r.).
Obok jezuitów ucierpiały zakony kontemplacyjne. Ich
klasztory likwidowano, jako społecznie bezużyteczne. Liczyło się życie aktywne.
Oświecenie wpłynęło na wiele pozytywny zmian w
duszpasterstwie parafialnym. Życie Kościoła zmieniało się w dziedzinie
wykształcenia i uświadomienia religijnego (tolerancji).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz