Zdaniem Emmanuela Kanta Oświecenie miało polegać na nowej
filozofii, której podstawę stanowią możliwości poznawcze ludzkiego rozumu,
zdobywające pełną samodzielność, polegającą na zerwaniu z dogmatyką i etyką
kościelną. Istotą było wolnomyślicielstwo. Przewrót umysłowy dotyczył wąskiej
grupy intelektualistów i ludzi wykształconych. Pierwszych elit oświeceniowych
należy doszukiwać się w Niderlandach, dokąd wyemigrowali francuscy protestanci.
Z Holandii idee Oświecenia przeniknęły do Anglii (John Locke). F.M Voltaire (zm
1778) stał się bożyszczem zachodniej Europy, a jego poglądy do dziś są symbolem
ideologii Oświecenia.
Przez krytykę katolicyzmu przechodzono do doktryny wiary.
Krytyką została poddana religia objawiona. Tym samym próbowano osłabić
autorytet Kościoła katolickiego. Z obrazu świata eliminowano wartości
nadprzyrodzone. Boga–Stwórcę identyfikowano z naturą, a w religii widziano
zjawiska czysto naturalne, wyrażające się w powszechnych ideach w rodzonych
każdemu człowiekowi. Voltair, Holbach, Helvetius, La Mettrie, Volney uważali,
że religia jest urojeniem (wszyscy byli wychowankami szkół jezuickich).
Uważano, że człowiek może dojść do podstawowych prawd religijnych, kierując się
jedynie naturalnym światłem rozumu. Na tle epoki powstały różne
koncepcje Boga od deizmu (o bardzo zróżnicowanym spektrum), mechanicznej
koncepcji przyrody, panteizmu. Wszystkie one nie odpowiadały na pytanie o
istotę Boga–Stwórcy. Temat ten rozmywał się w zjawisku Boga nieokreślonego.
Owocem Oświecenia była opracowana Encyklopedia wydana w
28 tomach we Francji (1752–1772). Jej autorem był Dionizy Diderot (1713–1784)
francuski pisarz, krytyk literatury i sztuki, filozof. W 1717 r. w Anglii, na
bazie wcześniejszych związków, powstało wolnomularstwo, które uformowało się w
klimacie oświeceniowym J. Locke’a. Drugim ośrodkiem wolnomularstwa była
Francja. Do poł. XVIII w. loże masońskie znajdowały się we wszystkich miastach
europejskich. Wolnomularstwo w zasadzie nie walczyło z Kościołem, ale zwalczało
klerykalizm, apodyktyczny dogmatyzm i nietolerancję. Głosiło wolność religii,
wolność prasy, oddzielenie Kościoła od państwa, upowszechnienie kultury,
likwidację nędzy, ograniczenie depotyzmu hierarchicznego. Od początku
wolnomularstwo reprezentowało charakter międzynarodowy i międzywyznaniowy.
Wolnomularstwo ze względu na głoszone poglądy popadło w
konflikt z Kościołem. Pierwszym papieżem, który w 1738 zabronił należeć do lóż
masońskich był Klemens XI. Benedykt XIV ponowił zakaz w 1751 r. i obłożył go ekskomuniką zarezerwowaną
papieżowi. Kościół bał się o czystość wiary. Powyższe zakazy ponawiali
późniejsi papieże, co nie przeszkadzało, że do lóż masońskich należeli również
wyżsi dostojnicy kościelni, liczni biskupi i całe masy księży.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz