Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 24 maja 2015

Ocena okresu XV-XVII wieku


          W 1492 r. Krzysztof Kolumb (1451–1506) na trzech statkach: Santa María, Niña i Pinta pod flagą Kastylii odkrył Amerykę, kontynentu nieznanego w ówczesnej Europie. Odkrycie to pobudziło ludzkość do nowych poszukiwań geograficznych. Zdano sobie sprawę, jak wiele jest jeszcze do odkrycia i poznania. Za potrzebą chwili, holenderski optyk Z. Jansen skonstruował pierwszą lunetę w 1604 r. W 1609 Galileusz wykorzystał lunetę (sam ją zbudował) do obserwacji astronomicznych. W 1500 odkryto Brazylie. Papież Grzegorz XIII w 1582 r. zreformował kalendarz juliański. Powstało wiele wspaniałych budowli barokowych.

          Barok był epoką przeciwieństw (Janusz Pelc). Ludziom siedemnastego stulecia świat jawił się jako nieprzenikniony labirynt, a istnienie stało się rebusem dla umysłu i serca. Podstawowym doświadczeniem stało się uczucie niepokoju, rozdwojenia, ciągłej rozterki duchowej. Były to również konsekwencje Reformacji – XVI – wiecznego ruchu religijnego, który rozbijając jedność chrześcijańskiej Europy i chrześcijańskiego  uniwersalizmu, spowodował ogólny kryzys świadomości społecznej, konieczność wyboru drogi do Boga, weryfikacji wartości i podstawowych pojęć. Jednostka stawała przed osobistym wyborem, a odpowiedzialność za dokonany wybór paraliżował jej wolę i wyobraźnię, bo niosło ze sobą wizję wiecznych konsekwencji w postaci zbawienia lub potępienia. To było źródłem udręki i duchowego bólu. 

          Kościół trwał w uświęconym stanie, w którym nic nie wolno było zmieniać. Panowała świadomość wszechobecności Boga, który wie i widzi wszystko, wnika w serca i zna najbardziej ukryte tajemnice każdego sumienia. Do tego dochodził lęk przed szatanem, który jest obecny wszędzie, czatując na dusze ludzkie. U niektórych świadomość ta powodowała wzrost pobożności. Zaniedbania społeczne były ogromne. Wszędzie tryumfował arystokratyczny feudalizm. Kobietę widziano jedynie w rodzinie. O jej kształceniu nie było mowy. Kościół uważał, że jedynym miejscem dla kobiety niezamężnej jest klasztor z jego surową klauzurą. Te zakony żeńskie, które przejawiały jakąś inicjatywę, wbrew woli zakonnic, zamieniano na klasztory klauzurowe (wizytki, urszulanki). Szarytki uniknęły tej zamiany dzięki mądrym podpowiedziom Wincentego a Paulo (1581–1660), aby  unikali papieża i kontaktów z Rzymem. Wielką postacią była zakonnica angielska, Maria Ward (1585–1645), która walczyła z papiestwem o prawa apostolatu kobiet.

          W czasach absolutyzmu nie dostrzegano właściwych problemów społecznych. Pogardzano wszelkim rodzajem pracy fizycznej w polu czy w warsztatach. Ziemia pustoszała, ponieważ uprawiali ją jeszcze chłopi pańszczyźniani i niewolnicy. Ważniejsze było powiększanie obszarów przez ciągłe wojny i pomnażanie świetności dworu. W otoczeniu królewskim brak było wszelkiego zrozumienia dla nędzy prostego człowieka. Życie niewolników było żałosne. Głosy światłych (Fénelon, Wincenty a Paulo, Louis de Gonzaga – umarł przy pielęgnowaniu chorych na dżumę, de la Salle) w tych sprawach były ignorowane. Wojny (trzydziestoletnia) dokonywały olbrzymie straty w ludziach.

Richard Baxter uważał, że Bóg dopuszcza ubóstwo, aby nie ulegać pokusom bogactwa. Według niego bezrobocie jest wynikiem lenistwa, dlatego nie należy się troszczyć o bezrobotnych.

          Zamiast rozwiązywać problemy biedy czyniono akty miłosierdzia. Pielęgnowanie chorych było treścią odrębnych ślubów członków zakładanych wspólnot (zakonnych, pijarzy – uczyli młodzież za darmo). Postawa papieży była różna. Urban VIII (1623–1644) nakładał wysokie podatki, a Sykstus V (1585–1590) uwolnił Kampanię od plagi rabusiów, oczyścił bagna pontyjskie. Innocenty XI (1676–1689) był wielkim dobroczyńcą. Był inwestorem, dawał ludziom przez to pracę.

          Erazm z Rotterdamu (ok. 1466–1536) urodził się w Rotterdamie. Był czołowym humanistą renesansu, propagator kultury antycznej, pisarz, myśliciel chrześcijański, katolicki duchowny (oskarżony o herezję). Głosił, że człowiek z natury jest dobry, zło zaś pochodzi z niewiedzy. Jeszcze przed wystąpieniem Lutra głosił poglądy zbliżone do reformacyjnych. Szydził ze średniowiecznej pobożności, ze średniowiecznych podręczników na których kształcili się duchowni.

          Prawdziwej rewolucji we francuskim myśleniu dokonał Kartezjusz (René Deskartes, 1596–1650).           

          Nauka przyrodnicza była jeszcze w powijakach. Nie znano jeszcze podstawowych praw fizyki. Brak było odpowiedniej aparatury, poza lunetą (i później mikroskopu), nie pozwalał na wyszukane badania. Kierowano się naturalnym źródłem rozumu, umysłem, dlatego matematyka, która nie potrzebowała aparatury, stawała się nauką przewodnią i dostępną. Reformacja dotyczyła głównie humanistyki i etyki. Nie wymagała do tego urządzeń pomiarowych. Zaczęła za to rozwijać się astronomia.  Mikołaj Kopernik (1473–1543) opracował system heliocentryczny. Galileusz (1564–1642) pierwszy opisał zasadę bezwładności ciał. Johannes Kepler (1571–1630) uporządkował ruch planet. Tycho de Brahe (1546–1601) sporządził tablice astronomiczne, które były pomocne dla J. Keplera). Christiaan Huygens (1629–1695) opracował falową teorię światła, był wynalazcą zegara wahadłowego oraz balansu.

          Adreas Vesalius (Wesaliusz,1514–1564) opisał budowę wewnętrzną człowieka. William Harvey (1578–1657) opisał krążenie krwi. Pierwsze mikroskopy wykonano w 1590. Powiększały 10 razy. Ze względu na niewielkie powiększenie nie zdobyły od razu uznania jako narzędzia badawczego. Pierwszy, który użył mikroskop do badań był Anton van Leeuwehoek (1632–1723). Marcello Malpighi (1628–1694) stał się twórcą anatomii mikroskopowej.

          Odkrycia geograficzne, astronomiczne, matematyczne, anatomii stały się inspiracją do dalszych badań i zaowocowały już w epoce oświecenia (XVIII-XIX wiek).        

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz