Reformacja niosła przekaz, że każdy musi za siebie odpowiadać przed
Bogiem i nie może się usprawiedliwiać uchwałą większości czy mniejszości.
Domagano się wolności w wyznaniu wiary. 19 kwietnia 1529 r. 6 książąt i 14
południowych miast Rzeszy wniosło protest podczas sejmu Rzeszy w Spirze
przeciwko odgórnym nakazom i zakazom (przeciw uchwale zabraniającej
przechodzenia na ewangelicyzm). Od tego protestu wyznawcy nowej wiary otrzymali
nazwę „protestanci”.
Ruch reformacyjny nie był jednolity. Pomiędzy luteranami
a zwinglianami pogłębiały się różnice teologiczne (np. na temat Eucharystii).
Zastanawiano się nad rolą i władzą biskupów, zapominając o słowach Jezusa
skierowane do Szymona Piotra: Paś baranki moje! (J 21,15). Gorszący
był też wpływ polityki na stan religijny. Pojawił się problem restytucji
zrabowanych dóbr kościelnych. Animozje między Lutrem a Zwinglim wpływały na
wyniki reformacji. Zwolennicy papieża i
tradycji Kościoła katolickiego nie chcieli tak łatwo się poddać.
Zawiązano związek szmalkaldzki 27
lutego 1531 r. w Schmalkalden (obecnie Turyngia) przez protestanckich książąt
Cesarstwa Rzymskiego, który miał bronić ich przed akcjami zbrojnymi. Związek
reprezentował siłę zbrojną, z którą należało się liczyć. Dlatego cesarz Karol V
zdecydował się na zawarcie ze związkiem w 1532 roku pokoju w Norymberdze, na
mocy którego obie strony zobowiązały się do zachowania pokoju i wstrzymania się
od jakichkolwiek działań zaczepnych do czasu zwołania soboru powszechnego w
Trydencie.
Sprzymierzeńcem Związku Szmalkaldzkiego obok Francji była również
Anglia. Związki Anglii ze Stolicą były bardzo
luźne. Już w XIV wielu uchwały parlamentu uznawały za bezprawne
papieskie prowizje dotyczące angielskich beneficjów, zabraniały kierowania
apelacji do Rzymu i zakazywały ogłaszania na terenie kraju papieskich bulli,
procesów i rezerwacji. Stan ten jednak wynikał z samowoli króla, choć idee reformacji (Wiclifa) docierały do
ludności.
Henryk VIII (1509–1547) początkowo zajmował
krytyczne stanowisko wobec wystąpień Lutra i przynaglał Karola V do energicznej
interwencji, a Erazma z Rotterdamu do zerwania z reformatorem. Krytycznym
pismem o reformacji podlizywał się papieżowi. Jego postawa uległa zmianie, gdy
papież nie okazał się dla niego łaskawy. Papież najpierw nie chciał udzielić
dyspensy na ślub Henryka z Katarzyną Aragońską, która wpierw była żoną
starszego brata Henryka. Potem nie chciał unieważnić tego ślubu, bowiem Henryk
VIII chciał ożenić się z Anną Boleyn. Król doprowadził w latach 20. i 30. XVI
wieku do rozłamu z Kościołem rzymskokatolickim oraz ustanowienia Kościoła
anglikańskiego, niezależnego od papieża i Watykanu, ale podporządkowanego
królowi Anglii; za jego panowania dokonano kasaty klasztorów. Król zasłynął z 6
małżeństw oraz ścinaniem głów niektórych swoich małżonek. Swoich oponentów
również pozbawiał życia (John Fisher, Tomasz Morus, Cromwell). Akt parlamentu
spowodował zamknięcie klasztorów. Mnichów wypędzono i nakłaniano do zawarcia
małżeństwa. Własność klasztorów był konfiskowana. Za źródło wiary uznano Pismo
Święte, trzy pierwsze symbole wiary. Usprawiedliwienie uznano za naukę możliwą
do przyjęcia. Odpusty zniesiono. Uznano tylko trzy sakramenty, ale zachowano transsubstancję
Eucharystii.
W 1538
roku król zabronił księżom zawierania małżeństw. Cranmer (arcybiskup
Canterbury) musiał swoją żonę wysłać z powrotem do Niemiec.
Na tle
zamętu religijnego w XVI w. powstał radykalny ruch anabaptystów („na
nowo chrzcić”) . Anabaptyści byli zróżnicowanym ruchem. Łączyło ich odrzucanie
chrztu dzieci (który ich zdaniem chrztem nie był) oraz pogląd o konieczności
zasadniczej zmiany życia społecznego w celu powrotu do ideałów pierwotnego
chrześcijaństwa. Kult religijny anabaptystów odznaczał się prostotą –
zrezygnowali z przedmiotów kultu (obrazy, ołtarze, budynki sakralne). W Zurychu
rozpoczęły się natychmiast ich prześladowania. Anabaptyści rozproszyli się po
całej niemieckiej Szwajcarii. Zwingli, Luter, Malanchton i inni przejawiali
wrogość wobec nich. Na skutek izolacji zaczęły pojawiać się u nich
eschatologiczne, chiliastyczne i komunistyczne tendencje. Niektórzy anabaptyści
głosili zniesienie różnic społecznych i wspólną własność na wzór pierwszej
wspólnoty chrześcijańskiej. Najbardziej znaną postacią w dziejach anabaptyzmu
jest Thomas Müntzer, który pozyskał rzesze chłopstwa i plebsu miejskiego i
którego idee rozpaliły w Niemczech wojnę chłopską. Należy jednak pamiętać, że
został on zabity w 1525 r., gdy ruch dopiero się rodził. Liderzy anabaptystów
szwajcarskich – Konrad Grebel, Feliks Manz, Jerzy Blaurock – odcinali się od
rewolucyjnych postulatów Münzera.
Mimo
represji jeszcze w pierwszej połowie XVII wieku zaczęły się tworzyć w Anglii i
w Stanach Zjednoczonych pierwsze wspólnoty baptystów, które dzisiaj stanowią
wielkie niezależne od państwa Kościoły, gromadząc miliony ludzi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz