Leonardo da Vinci
(1452–1519) włoski malarz, architekt,
filozof, muzyk, pisarz, ale i odkrywca, matematyk, mechanik, anatom, wynalazca,
geolog. Wszechstronnie utalentowany. Jako inżynier Leonardo tworzył projekty
wyprzedzające jego czas, opracowując koncepcję helikoptera, czołgu,
wykorzystania podstaw tektoniki płyt, podwójnego kadłuba łodzi i wiele innych
innowacji. Względnie mała liczba jego pomysłów została wcielona w życie za jego
czasów. Niektóre z jego pomniejszych pomysłów takie, jak automatyczna nawijarka
do szpul czy maszyna do sprawdzania wytrzymałości drutu na rozciąganie, weszły
do świata techniki bez większego rozgłosu. Pozostawił po sobie dużą liczbę
rysunków technicznych przedstawiających najróżniejsze mechanizmy, najczęściej
wojenne. Leonardo interesował się przyrodą. Przez całe życie podważał dogmaty i
odnosił się sceptycznie do dosłownej interpretacji Biblii. Artysta w swoich
notatkach kwestionował m.in. biblijne wytłumaczenie potopu, krytykował także
wszystko, co uznawał za pustą obrzędowość, uważając, że wszystkie bezmyślne
ceremonie są tematem do żartów. Oburzała go też praktyka sprzedaży odpustów.
Nadawał miano faryzeuszy świętym braciszkom, którzy propagowali takie
posunięcia. Był przeciwny nadmiarowi władzy, jaką dysponował Kościół.
Sprzeciwiał się również masowemu handlowi rzekomo świętymi relikwiami. Leonardo uważał, iż
nie znajdziemy duchowości w formalnych ceremoniach, relikwiach, dogmatach, czy
dosłownej interpretacji słów Biblii. Jego duchowość znajdowała swoje źródło w
percepcji, świadomości i doświadczeniu, które propagował, by wzbogacić swoje
malarstwo. Uważał, że świat ożywia boska obecność. Rozumiejąc, iż Bóg stworzył
ludzi na swoje podobieństwo, zajmował się portretowaniem w swoich obrazach
tego, co jest podobne do Stwórcy. Uznawał, że przez swoją twórczość malarską
osiąga jedność z myślą Stwórcy. Religijny duch Leonarda był widoczny w
symbolice i przedstawieniach na jego obrazach. Uważał, że boskość ujawnia się w
przyrodzie i powinno się ją czcić na drodze jej dogłębnych studiów i uznania
dla jej doskonałości. W swoich notatkach Leonardo przedstawiał pogląd, że
istnieje jeden boski umysł, który całym sobą ogarnia wszechświat. Podkreślał,
iż wszystko, co zostało stworzone, jest ze sobą powiązane, a wszechświat jest
owocem bożej miłości. Przy okazji prowadzenia sekcji zwłok, Leonardo poruszał
kwestię duszy nienarodzonego dziecka. Twierdził, że płód jest istotą całkowicie
zależną od duszy i ciała matki.
Erazm z Rotterdamu (1466–1536)
był niderlandzkim filozofem, pedagogiem, czołowym humanistą renesansu,
myśliciel chrześcijański, duchownym katolickim. Erazm nie sprawował swego
kapłańskiego urzędu, wcześnie zrzucił szaty zakonne i kapłańskie. W swoich
dziełach krytykował przywary społeczne, takie jak przekupstwo, hipokryzja,
rozwiązłe obyczaje kleru. Był przeciwnikiem scholastyki i twórcą irenizmu
(zniwelowanie różnic doktrynalnych między chrześcijanami i przywrócenia
jedności drogą wzajemnych ustępstw). Głosił, że człowiek z natury jest dobry,
zło zaś pochodzi z niewiedzy. W 1516 opracował pierwsze greckie wydanie Nowego
Testamentu. Namawiał, aby Pismo Święte było czytane przez osoby świeckie w
języku narodowym. Sam pisał wyłącznie po łacinie.
Jeszcze
przed wystąpieniem Lutra głosił poglądy zbliżone do reformacyjnych. Szydził ze
średniowiecznej pobożności. Był zwolennikiem reform w Kościele. Z powodu swoich
poglądów naraził się na ostrą krytykę władz Kościoła katolickiego. W wielu
miejscach Europy zwalczano rozpowszechnianie jego dzieł, palono je na stosie,
jego samego zaś oskarżano o herezję (na jego pogrzebie nie zjawił się żaden
katolicki duchowny). Papież Paweł IV w 1559 zaliczył wszystkie jego dzieła do
pierwszej kategorii ksiąg zakazanych. Sankcje te zostały kilka lat później
częściowo złagodzone przez Sobór Trydencki, nadal jednak większość z tych dzieł
podlegała mniej lub bardziej restrykcyjnej cenzurze. Jednak nie wszyscy
hierarchowie byli mu nieprzychylni. Do jego przyjaciół zaliczał się m.in.
kardynał Jan Fisher (przyszły święty). Papież Paweł III (1534–1549) w 1535 roku
proponował mu nawet kapelusz kardynalski. Erazm odmówił przyjęcia tej nominacji
z uwagi na zły stan zdrowia.
Erazm z
Rotterdamu uważał wojny za sprzeczne z filozofią świata i niezgodną z naturą
człowieka, który jest stworzony do życia w pokoju. Wojny niszczą dorobek
ludzki, prawa moralne, zasady religijne i wartości kulturalne. Odróżniał wojny
obronne od wojen zaborczych. Erazm był republikaninem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz