Trzecim
wielkim reformatorem był Jan Kalwin (1509–1564). Był on teologiem, kaznodzieją,
pisarzem i organizatorem życia duchowego w Szwajcarii w okresie reformacji.
Opierał swoją doktryną na symbolicznej obecności Jezusa Chrystusa w Wieczerzy
Pańskiej.
Jan
Kalwin urodził się we francuskiej Pikardii w mieście Noyon. Studiując na
Uniwersytecie Paryskim zetknął się z nowymi renesansowymi prądami epoki, które
były dla niego bardzo atrakcyjne. Śmierć ojca w 1531 dała Kalwinowi możliwość
decydowania o własnym losie. Powrócił wtedy do ośrodka życia intelektualnego —
Paryża. Nie wiadomo, kiedy dokładnie Kalwin przeszedł na protestantyzm – było
to między 1532 i 1534. Przypuszczalnie Kalwin był autorem mowy inauguracyjnej
nowo wybranego rektora Uniwersytetu Paryskiego, Nicholasa Copa, która wywołała
skandal. Mowa, wygłoszona w 1533 zawierała obronę tez Lutra i spowodowała
oskarżenie rektora o herezję. Rektor wraz z Kalwinem pospiesznie opuścili
Paryż.
Kalwin
wiele podróżował po Francji, Włoszech i Szwajcarii. 4 maja 1534 wrócił do
Noyon, aby zrzec się beneficjów kościelnych. Korzystanie z takich dochodów,
chociaż były jego głównym źródłem utrzymania, uznał za niemoralne. Było to
także ostateczne zerwanie związków z Kościołem katolickim. Po represjach w 1535
roku Jan Kalwin uciekł do Bazylei. Tam opublikował swoje najważniejsze dzieło Institutio
religionis christianae (Ustanowienie religii chrześcijańskiej).
Zadedykował je Franciszkowi I, z myślą by osłabić niechęć króla wobec
"antypaństwowej" postawy radykalnych protestantów. Dzieło Kalwina
wyróżniało się systematycznością i jasnością doktryny. Po wielu zmianach,
ostateczne wydanie ukazało się w 1559 i od razu uczyniło z Kalwina wiodącą
postać protestantyzmu, co było przeciwne aspiracjom Kalwina, marzącego o
spokojnej karierze akademickiej. W 1536 podczas podróży do Strasburga Kalwin
zatrzymał się na nocleg w Genewie. Było to od niedawna wolne miasto (przy
pomocy Szwajcarów zerwało więzi ze Świętym Cesarstwem Rzymskim) i od zaledwie
dwóch miesięcy ośrodek protestantyzmu (pod przywództwem reformatora Wilhelma Farela).
Farel przekonał go do pozostania w Genewie, argumentując, że taka jest wola
Boga. Młody, bo zaledwie 28-letni Kalwin, od tej chwili na stałe związał swoje
życie z tym miastem.
Jan Kalwin rozpoczął energiczną reorganizację miejscowego
Kościoła – wprowadził cotygodniową komunię. Ponieważ wymagało to według niego
zachowania przez wszystkich wiernych surowej dyscypliny moralnej, ustanowił
„ciało nadzorcze” (konsystorz genewski), ingerujące we wszystkie aspekty życia
mieszkańców i zabraniające wielu rozrywek – jak np. taniec, śpiewanie sprośnych
piosenek czy lektura romansów. Nabożeństwa odbywały się w kościołach
pozbawionych typowo katolickich ozdób takich jak obrazy, posągi, sztandary,
proporce, ornaty itp. oraz ołtarza. Stąd powstało przysłowie: „pusto jak w
kalwińskim zborze”. Centralnym miejscem w kościele reformowanym nie jest już
ołtarz, a kazalnica, zaś kazanie głównym punktem nabożeństwa. Kazania Jana
Kalwina trwały dość długo (około godziny) i opierały się na szczegółowej
analizie wybranego tekstu Biblii, z nawiązaniem do aktualnych okoliczności i
życia Kościoła. Taka dyscyplina kościelna nie podobała się niektórym
mieszkańcom Genewy (ze stronnictwa libertynów oraz Dzieci Genewy). Po dwóch
latach napięcie sięgnęło zenitu kiedy Kalwin oraz pozostali kaznodzieje
odmówili udzielenia sakramentu Wieczerzy Pańskiej osobom wyznającym jawnie
libertyńskie poglądy. Rada Miasta uznała, że Kalwin przekroczył swoje
uprawnienia i nakazała jemu oraz Farelowi i Viretowi opuszczenie miasta w ciągu
dwóch tygodni.
Lata 1538–1541 Kalwin spędził w Strasburgu, gdzie
poświęcił się swojej ulubionej pracy naukowej. Jego współpracownikiem został
Martin Bucer, którego teza o predestynacji (koncepcja religijna, według której
losy człowieka (jego zbawienie lub potępienie) są z góry określone przez wolę
Boga) zafascynowała Kalwina. Bucer pomógł także w organizowaniu Kościoła dla
protestanckich uciekinierów z Francji. Organizacja ta, w zamyśle Kalwina, miała
odpowiadać zaleceniom Chrystusa. Dla potrzeb Kościoła Kalwin opracował nową
liturgię oraz napisał zbiór psalmów. Był także reprezentantem protestantów w
dysputach religijnych w Wormacji (1540) i Ratyzbonie (1541). W czasie pobytu w
Strasburgu Kalwin napisał również głośny List do Sadoleta, uchodzący
dziś za majstersztyk pisarstwa polemicznego.
Jan Kalwin w 1539 poślubił Idelette de Bure, wdowę po
nawróconym anabaptyście Janie Stordeurze z Löttich. Kobieta ta w pełni
odpowiadała żywionemu przez Kalwina ideałowi posłusznej, cichej i usłużnej
żony. Po jej śmierci 10 lat później Kalwin napisał, że stracił najlepszego w
swym życiu przyjaciela.
Wygnany biskup Genewy Jean Pierre de la Baume
zorganizował konferencję w sąsiednim księstwie celem przywrócenia władzy
Kościoła rzymskiego w Genewie. Zadanie nakłonienia mieszkańców miasta do
powrotu do Kościoła katolickiego powierzono wykształconemu i łagodnemu
kardynałowi Jacopo Sadoleto. W marcu 1539 r. Sadoleto napisał list do
mieszkańców Genewy, w którym przedstawił idylliczny obraz Kościoła katolickiego,
oczerniając – bez wymieniania nazwisk – reformatorów jako wichrzycieli i ludzi
kierowanych niskimi pobudkami. Kalwin przebywał w tym czasie na wygnaniu w
Strasburgu. We wrześniu przesłano mu kopię listu Sadoleta z prośbą o odpowiedź.
Odpowiedział na list kardynała w ciągu siedmiu dni.
Czterej radni - główni przeciwnicy Kalwina popadli w tym
czasie w niełaskę, zaś w Genewie panował coraz większy chaos i nieporządek.
Rada Miasta zwróciła się z błaganiem do Kalwina, aby powrócił do Genewy. Ta
propozycja przeraziła Kalwina, który miał jak najgorsze wspomnienia ze swojego
pierwszego pobytu w tym mieście, niemniej po usilnych prośbach przedstawicieli
Rady, a przede wszystkim za namową Farela, zgodził się, pod warunkiem
zaakceptowania przez Radę jego teorii dyscypliny kościelnej. Przyznał
jednocześnie, że zawinił w Genewie zbytnią surowością i zniecierpliwieniem.
Powrót Kalwina do Genewy był triumfem. Uważany za "męża
opatrznościowego" i sam o tym przekonany, Kalwin (jako naczelny pastor, a
od 1555 przewodniczący Konsystorza) zaczął energiczną działalność
organizatorską, z poparciem całej rady miejskiej. W przekonaniu Kalwina całe
życie chrześcijanina miało być podporządkowane religii. W tym duchu rada
miejska Genewy zmieniała prawa. W świetle nowych badań popularny pogląd, jakoby
Genewa czasów Kalwina stała się teokratyczną republiką, jest podważany. W
praktyce rada miejska często nie zgadzała się z opiniami Kalwina. Ponadto przez
większość pobytu reformatora w Genewie władza w mieście przypadała tzw. libertynom
(stronnictwo głównego oponenta Kalwina - Ami Perrina). Władza libertynów
blokowała pomysły Kalwina i musiał on z uporem walczyć o przeprowadzanie
konkretnych reform. W dodatku Kalwin przez niemalże cały okres swojego pobytu w
Genewie nie miał statusu obywatela miasta, co uniemożliwiało mu branie udziału
w wyborach do rady miejskiej i poważnie ograniczało jakiekolwiek wpływy w
rządzeniu. Kalwin stał się obywatelem Genewy dopiero w 1559 roku.
Od 1542 do 1546 stracono 58 osób, a 78 skazano na
wygnanie. Wśród skazanych na śmierć były tzw. "czarownice z Peney" -
34 kobiety oskarżone o roznoszenie zarazy – dżumy za pomocą maści
rozsmarowywanej na odrzwiach i klamkach oraz za pomocą czarów. Winowajcy
przyznali się do rozprzestrzeniania zarazy i zostali straceni. Innym przykładem
surowości dyscypliny kościelnej w Genewie jest spalenie Hiszpana Miguela
Serveta w 1553, przede wszystkim z powodu heterodoksyjnego poglądu na Trójcę
Świętą. Należy jednak pamiętać, że wszelkie sprawy sądowe były roztrząsane
przez władze miasta, do których Kalwin wówczas nie należał. Spalenie Serveta
było czynem mającym podkreślić ortodoksyjność i autorytet rady miejskiej,
której członkowie (głównie libertyni) tracili poparcie społeczne. Gest miał
przysporzyć im nowych wyborców. Radni posłużyli się teologicznymi pismami
Kalwina polemizującymi z poglądami antytrynitarnymi i anabaptystycznymi, aby
mieć argument teologiczny przeciwko Servetowi. Sam Kalwin nie uczestniczył w
procesie Serveta i jedynie pośrednio miał wpływ na wydany wyrok.
W 1559 Kalwin założył w Genewie akademię teologiczną dla
szerzenia nauki reformowanej. Sam brał udział w licznych dysputach religijnych,
napisał szereg pism religijnych, komentarzy do Biblii i prowadził ożywioną
korespondencję. Uczył o podwójnej predestynacji, tj. o bezwzględnym
przeznaczeniu wiernych do nieba, a niewiernych na potępienie. W Komunii Św.
widział duchową (nie materialną) obecność ciała i krwi Chrystusa przez wiarę.
Odrzucił wszystkie urządzenia kościelne nie posiadające oparcia w Piśmie
Świętym, w tym instytucję hierarchicznego duchowieństwa i wprowadził zasadę
wybieralności pastorów przez wiernych. Był przeciwny wszelkim objawom
"pogańskiego bałwochwalstwa", w tym kultowi świętych, Matki Boskiej,
obrazów, posągów i relikwii. Znacznie bardziej rygorystyczny pod tym względem
niż Luter, sprzeciwiał się jakiemukolwiek ozdabianiu kalwińskich kościołów (w
których często brak nawet krzyża). Po 23 latach faktycznych rządów Kalwina
(nigdy nie miał żadnej oficjalnej funkcji politycznej), Genewa stała się silną
republiką protestancką z uniwersalistycznym i wzorowo zorganizowanym Kościołem
(zyskała wówczas miano "Rzym protestancki"), gdzie nie tylko
napływały setki uciekinierów, ale skąd wyjeżdżały na misje do sąsiednich krajów
setki kaznodziejów. Kościół, który Kalwin stworzył, oparty na drobiazgowej
analizie Biblii i surowej dyscyplinie moralnej oraz demokratycznej strukturze
(wybieralności organów, podziale władzy między kler i laikat) okazał się
wyjątkowo odporny na prześladowania, np. w Niderlandach, na Węgrzech i we
Francji. Kalwin skonsolidował rozproszone siły protestantyzmu i umocnił je,
opierając się kontrreformacji, a także rozkładowym tendencjom wewnętrznym:
sekciarstwu i niedowiarstwu. Rozpoczynał pracę w mieście rozwiązłym, bliskim
anarchii, zostawiając pod koniec życia miasto dobrze zarządzane, które Joh Knox
nazwał "najdoskonalszą szkołą Chrystusa na ziemi od czasów
Apostołów", a teolog luterański Valentin Andreae uznał za wzór do
naśladowania.
Dopiero na 5 lat przed śmiercią Kalwin otrzymał
obywatelstwo Genewy. Został pochowany na genewskim cmentarzu, gdzie do dziś
spoczywa pod prostą płytą nagrobną, oznaczoną tylko inicjałami J.C. Zgodnie z
jego życzeniem, grobu nigdy nie ozdabiają żadne kwiaty.
Teologia Kalwina i jego surowa dyscyplina znacznie
wpłynęły na postać cywilizacji Zachodu w XVII i XVIII w. Kalwinistami byli
hugenoci, holenderscy mieszczanie, angielscy purytanie, szkoccy prezbiterianie
i pielgrzymi Nowej Anglii, którzy dla wyznawanej przez siebie wiary nie wahali
się oddać życia lub porzucali wygody cywilizacji, by żyć zgodnie ze swymi
zasadami w odległych krainach.
Na
świecie żyje obecnie ok. 800 milionów protestantów, co stanowi ok. 40%
wszystkich chrześcijan. Stawia to protestantyzm na drugim miejscu po
katolicyzmie, pod względem liczby zrzeszonych w tym nurcie chrześcijan.
Protestantyzm jest najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią chrześcijaństwa. W
łonie Kościołów protestanckich wyróżnić można kilka wiodących wyznań, z czego
główne to: luteranizm, ewangelicyzm reformowany (w tym prezbiterianizm i
kongregacjonalizm), anglikanizm (jeśli zaliczymy go do protestantyzmu),
baptyzm, metodyzm, adwentyzm i pentekostalizm.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz