Konstrukcja Ewangelii św. Marka jest prosta i przejrzysta. W
pierwszym wersecie mówi kogo ona dotyczy: "Początek Ewangelii o Jezusie
Chrystusie, Synu Bożym" (Mk 1,1). Wiadomo, że Bohaterem
Ewangelii jest Syn Boży. Tym samym przekazuje ważną informację, że Bogu
przypisana jest Rodzina na sposób ludzki. Synem Boga jest Człowiek, a nie Ktoś
ze sceny nadprzyrodzonej. W tym pierwszym wersecie autor ujawnia mezalians.
Bóg, Ojciec Niebieski o naturze transcendentnej przyznaje się do ojcostwa
istoty stworzonej jakim jest Jezus. Podobnie jak w Księdze Rodzaju autor mówi o
podobieństwie człowieka do Boga, tak tu autor Ewangelii poszerza wiedzę, że
istota stworzona wchodzi w rodzinę boską.
W drugim wersecie autor nawiązuje do Starego Testamentu, do
Księgi proroka Izajasza: "Oto Ja posyłam wysłańca mego przed Tobą; on
przygotuje drogę Twoją " (Mk 1,2). Mowa jest o Janie Chrzcicielu. W
owych czasach był godnym prorokiem zwiastującym zamysł Boga o swoim wcieleniu. Koncepcja Boga polegała na
tym, że w naturze transcendentnej Bóg nie może wchodzić w interakcje ze swoimi
stworzeniami. Bóg musi się ujawnić w ludzkiej naturze. Bóg chce zbliżyć się do
człowieka i stać się postacią jemu bliską. Nie zważa na to, że to Wcielenie
jest Jego "uniżeniem". Jednocześnie tym zamiarem dowartościowuje
człowieka i jego naturę. Kiedy Jezus zostanie Wywyższony na krzyżu do natury
Boskiej zamiar Stwórcy zostanie spełniony. Jezus Chrystus w Akcie działającym
przejmie rolę Ojca, a Ojciec uzyska możliwość bliższego kontaktu z człowiekiem.
I stało się. Większość modlitw wiernych skierowanych jest
do Syna Bożego, Jezusa Chrystusa niż do Boga Ojca. Można przyznać, że koncepcja
Boga była karkołomna. Idea im bardziej karkołomna tym jest niezwykła. Stwórca
zniża się do swojego dzieła i z nim się utożsamia. W tej koncepcji jest
zapowiedź wieczności. Zamysł Boga nie może iść w zapomnienie. Za Chrystusem
każdy człowiek nabywa te paradygmaty.
Kiedy myśli się o Jezusie Chrystusie trzeba uwzględniać
zamysł Boga odnośnie ludzkich interesów. Nie ma większej nagrody i daru od
zapewnienia wieczności istnienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz