–
Jaka
jest różnica między Świątynią (jerozolimską), a Kościołem Chrystusowym?
–
Żydzi
w czasie wędrówki z niewoli egipskiej budowali namioty, w których przechowywali
z pietyzmem Arkę Przymierza. Dawidowi nie było dane zbudować świątyni (trwałego
namiotu), choć tego pragnął. Dokonał tego dopiero jego syn król Salomon. Świątynia była miejscem
przechowywania imienia Boga Jahwe. Do Przybytku Miejsca Świętego tej Świątyni
przeniesiono z namiotu rzeczy kultu. Światynia była miejscem kultu w latach 966–586 przed Chr. Została zburzona przez
wojska babilońskiego króla Nabuchodonozora II. Po powrocie z niewoli w 536 r.
przed Chr. została odbudowana i przetrwała lata 520–20 r. przed Chr. W drugiej
Świątyni nie było już Arki Przymierza (zaginęła). Druga Świątynia była
skromniejsza niż poprzednia. Posiadała pomieszczenie za zasłoną (sancta
sanctorum), w którym mieszkał Bóg. Podobnie jak niegdyś do pomieszczenia z
Arką – nie wolno było nikomu wchodzić, poza arcykapłanem. Za czasów Heroda,
Świątynia została rozebrana i ponownie wzniesiona. Ponoć była bardzo okazała. W
70 r. została zburzona przez Rzymian
(Tytusa). Świątynia miała większe przywileje niż synagogi (miejsce modlitw). W
niej można było składać ofiary ze zwierząt i płodów rolnych. Świątynią kierował
arcykapłan przy pomocy kapłanów (w synagogach rabini). Budynek Świątyni był
traktowany jako prywatny dom Boga i mogła do niego wchodzić jedynie służba
domowa, tzn. kapłani, natomiast, do Miejsca Najświętszego jedynie
arcykapłan. W chrześcijaństwie Kościół jest sakramentem, znakiem Mistycznego
Ciała Chrystusa, łącznie ze zgromadzeniem wiernych. Jezusa Chrystusa
uważa się za doskonałego arcykapłana oraz doskonałą Ofiarę, a więc On
sam niejako stanowi Świątynię czyli Kościół (Chrystusowy). Jezus Chrystus
wyniósł człowieka do godności dziedzica Boga. Jednocześnie w tajemnicy
wcielenia Jezus otoczony został chwałą Ojca w Akcie działającym. Otrzymał On
prawo nazywania się Bogiem. Nastąpiło nowe zjednoczenie całego rodzaju
ludzkiego z Bogiem w wymiarze osobowym. Kościół Chrystusowy jest więc nowych
znakiem (sakramentem) tej jedności. W nim człowiek został wywyższony do rangi
nadludzkiej, nadprzyrodzonej. Człowiek stał się bytem niemal doskonałym. Stał
się współtwórcą i pomocnikiem Boga. Jeżeli potrafisz wczuć się w istotę i
naturę boską, to pomyśl, jak Bóg kocha swoje dzieci i co dla nich uczynił, i co
dla nich przygotował. Kościół Chrystusowy jest miejscem, w którym dokona się
nasze zbawienie. Kościół Chrystusowy jest prowadzony, nadzorowany przez kościół
instytucjonalny w którym pracują kapłani.
–
Czy
poza Kościołem człowiek może się zbawić?
–
Kościół
obejmuje wszystkich ludzi: Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody (Mt 28,19) jako dzieci
Boga. W nim są również ci, którzy od Boga odwrócili się.
–
Duch Święty jest synonimem Ducha
Bożego: a Duch Boży unosił się nad wodami (Rdz 1.2). To pojęcie
konceptualne pokazujące Boga w działaniu: Nam zaś objawił
to Bóg przez Ducha. Duch przenika wszystko, nawet głębokości Boga samego (1 Kor 2,10). Nie można jedna oddzielać Boga od Jego natury Ducha. Ponieważ Bóg w
istocie jest wyłącznie Aktem działającym (dynamicznym), takie koncepcje można
uznać za tautologię.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz