–
Czy
możesz przybliżyć rolę proroków i ich rolę w historii Zbawienia?
–
Według
katechezy prorocy to ludzie, którzy zostali uznani za powołanych przez Boga do
głoszenia orędzia objawionego im przez Niego w stanach mistycznej z Nim
łączności. Prorocy Amos, Izajasz, Jeremiasz i Ezechiel spisali swoje przeżycia
w chwili powołania. One świadczą, że prorocy ci poczuli się powołani przez
Boga. Proszę zwrócić uwagę, że inaczej odpowiada się biorąc pod uwagę definicję
katechetyczną, a inaczej, gdy przyjmie się, że to ludzie odczuli w sobie
powołanie przez Boga. Perspektywa katechetyczna ma charakter przekazu
bezkrytycznego. Pan powiedział (nie ma o czym dyskutować). Przy
drugim dopuszcza się sposób polemiczny. Dla Żydów najważniejszą rolą proroków było
ostrzeganie i ochrona ludu wybranego przed wrogami oraz przepowiadanie
nadejście Mesjasza jako Króla. Chrześcijanie dopatrzyli się w postaci Mesjasza
Odnowiciela i Odkupiciela duchowego.
Trzeba przyznać, że jest spora różnica w oczekiwaniu. Żydzi jak i
chrześcijanie korzystają z tych samych tekstów proroczych. Prorocy występują
również w innych religiach Egiptu, Mezopotamii, Syrii, Fenicji i Moabie. W Egipcie pierwsze informacje o nich
pochodzą z czasów 12 dynastii (ok. 1970 r. przed Chr.) mówiące o proroctwie dla
faraona Snefru z 2720 r. W Mezopotamii były proroctwa o potopie (Ziusudra
odpowiednik Noego uratował swoje życie przy pomocy wielkiej Łodzi). Wśród
Semitów byli tzw. „widzący”, którzy
przepowiadali przyszłość (Balaam). Prorocy feniccy wprawiali się w trans za
pomocą muzyki, tańca, okaleczeń cielesnych, obnażeń i ekscesów seksualnych.
–
Czy
jest możliwe, aby na jeden tekst biblijny nałożone były dwie różne koncepcje
profetyczne?
–
Zbyt
różnią się oczekiwania. Uważam, że chrześcijanie dokonali nadużyć
egzegetycznych tekstów proroczych. Nowy Testament jest tego przykładem. Słowa i
czyny proroków zostały zaadaptowane pod własne sugestie teologiczne.
–
Jakie
możesz przedstawić dowody na przedstawioną tezę?
–
Jezus
wielokrotnie dawał do zrozumienia, że nie jest Mesjaszem: Przecież wy sami jesteście świadkami, że powiedziałem: Nie jestem Mesjaszem, lecz
zostałem posłany przed Nim (J
3,28). W końcu, po
naporze apostołów (Piotra) oraz powszechnej opinii uległ i podporządkował się
idei mesjańskiej. Teza moja niech zostanie polemiczna. Jezus wiedział, że nie
spełni oczekiwań mesjańskich Żydów. Nie zostanie nigdy królem orężnym i nie
wyzwoli ludu Bożego z niewoli. Jezus nie mógł przyznawać się do mesjasza, bo
byłby wielkim historycznym oszustem.
–
A
ja myślałam, że odniesiesz się i skomentujesz cytaty proroków, które są
przywoływane w ewangeliach.
–
Zadanie
to byłoby dla mnie niemiłe. Doszukiwałbym się sprzeczności w egzegezie
katechetycznej. Czytając ewangelie trzeba brać pod uwagę, że pisali je Żydzi. W
nich tkwiła potrzeba mesjańska. Kiedy rodził się kościół chrześcijański była
sugestia oderwania się od judaizmu. Nie zrobiono tego, a szkoda. Była okazja
stworzenia nowej religii w oparciu o niezwykłą postać Jezusa. Jego dar
odczytywania Boga był na tyle silny, że mogło się tak stać. Do dzisiaj musimy
borykać się z mariażem judaistycznym. Owszem, chrześcijaństwo przechwyciło
korzenie i być może na początku było to dobre. Dzisiaj należy wiele rzeczy
prostować, lub milczeć jak to czyni nasz ukochany Kościół.
Prorocy wg Pisma świętego
Królestwo Judzkie Wiek
Królestwo Izraelskie
IX Eliasz
IX Elizeusz
Abdiasz
Izajasz VIII Ozeasz
Micheasz Amos (działał przez 1 rok)
Nahum
Habakuk
Jeremiasz
Ezechiel VI
Zachariasz V
Malachiasz
Joel
Aggeusz
Sofoniasz
Przez pisarzy biblijnych prorokami nazwani byli również, Abraham,
Mojżesz, Aaron, Debora (prorokini), Jehu,
Chanani, Baruch, Samuel, Gad
(doradca Dawida), Natan, Achiasz z Szilo, Szemajasz, Deuteroizajasz,
Trytoizajasz, DeuteroZachariasz, Jan
jak również Jezus. Cechy prorocze miał również Gedeon z Ofry. Poza nimi były jeszcze stowarzyszenia prorockie (50, a
nawet 400 proroków 1 Krl 22,6). Do prorokowania służyły: terafim (bożki
domowe), urim (rodzaj losów proroczych).
W Pś występują prorocy w tekstach zmyślonych jak: Jonasz, Daniel.
Do
prorokowania służyły również utwory: Mała Apokalipsa (Iz 34,1–35,10); Wielka
Apokalipsa (Iz 24,1–27,13).
Ciekawe, że Prorocy zwalczali terafim jako zabobon (por. 1 Sm 15,23; Za
10,2), zaś reforma króla Jozjasza nakazywała je zniszczyć (2 Krl 23,23). Przed
fałszywymi prorokami przestrzegano: Strzeżcie się fałszywych proroków, którzy
przychodzą do was w owczej skórze, a wewnątrz są drapieżnymi wilkami (Mt 7,15).
Prorocy mieli tendencje wypowiadania się w duchu uniwersalnym: Pan Zastępów przygotuje dla wszystkich
ludów (wszystkim narodom) na tej górze (Iz 25,6).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz