Łączna liczba wyświetleń

środa, 12 lutego 2014

Bernard z Clairvaux



           Bernard z Clairvaux urodził się w 1090 r. w Fontaine pod Dijon. Matka pochodziła ze starożytnego rodu Montbardów i wyróżniała się głęboką pobożnością. Z licznego rodzeństwa tylko Bernard poświęcił się nauce. Zaliczany jest do jednych z twórców spekulatywnego mistycyzmu na Zachodzie, ojciec i doktor Kościoła, zw. doctor mellifluus.

            Bernard miał wiele talentów i zdolności. Oprócz zdolności do przedmiotów ścisłych posiadał talenty literackie i poetyckie. Był uważany za doskonałego mówcę. Był też znakomitym politykiem i kaznodzieją, cieszącym się niepodważalnym autorytetem. Znał twórczość klasyków starożytnych i apologetów.  Znał też dzieł Piotra Abelarda, którego zwalczał. W 1112 r. wstąpił do cystersów. Bernard miał możliwość walczyć o inwestyturę i o pełną niezależność Kościoła. Brał udział w licznych synodach, zabiegając o reformę Kościoła. Angażował się ofiarnie po stronie Innocentego II.  Wiele podróżował w celu zdobycia poparcia dla papieża. Organizował (nawoływał) z rozkazu papieża Eugeniusza drugą wyprawę krzyżową (1147), która zakończyła się niepowodzeniem. Benedykt wywierał wpływ  na wszystkie sprawy doczesne swej epoki. Jak mówił: nic, co Boże, nie może mu być obce. Opracował wiele dzieł doktrynalnych, moralnych i ascetycznych. Zachowało się wiele jego listów. Pisał też wiersze. Jak mówił, mądrość nadprzyrodzona – to miłość Boga. Celem powinna być wieczność. Nauka świecka, dociekania rozumowe, najlepsze dzieła uczonych o tyle tylko posiadają znaczenie i wartość, o ile ułatwiają zbliżenie do Chrystusa i służą miłości.

          Bernard widział w Bogu straszliwego Sędziego świata, który wydaje się pokorny i łagodny.  O Jezusie mówił: kiedy wypowiadam imię Jezus, staje przede mną człowiek cichy i pokornego serce (...), a jednocześnie Człowiek i Bóg.  Bernard z Clairvaux był pierwszym z krzewicieli kultu człowieczeństwa Chrystusowego, tak jak obecnie podkreśla człowieczeństwo ogląd filozoteistyczny.                                                   

          Bernard napisał wiele traktatów o mistyce (List o miłości, O miłowaniu Boga). Miłością – mówi Bernard – może być tylko Bóg jako Dobro najwyższe. Dobro z natury swojej dąży do ekspansji, szczególnie, gdy bywa upragnione. Pragnienie jest łaską Bożą. Dobro uzyskane przez człowieka musi być darem Boga. Miłość jest prawem odwiecznym istnienia wszystkich stworzeń.

          Do miłości mają prawo również poganie  dla których normą myślenia  i postępowania jest prawo naturalne. Należy kochać całym sercem Tego, któremu wszystko zawdzięczamy.

          Opactwa cysterskie były szkołą pierwotnego Kościoła. Wypełnienie reguły zakonnej było powrotem do szkoły Chrystusowej.


            Podobieństwo człowieka do Boga zaciera się przez grzech, będące udziałem wszystkich ludzi.

            Bernard jest autorem wielu ciekawych spostrzeżeń, choć nie wszystkie są zgodne z ujęciem filozoteistycznym: Rozum ludzki, analizując wielość i zróżnicowanie bytów widzialnego świata, może stwierdzić istnienie Boga, nie jest jednak w stanie poznać jego natury.  Przeczył niepokalanemu poczęciu NMP, sądząc, że otrzymała ona uświęcenie dopiero po poczęciu w łonie matki (Epist. 174; PL 182,333)[1].  Człowiek nie może jednak dokonać wewnętrznej odnowy własnymi siłami, lecz jedynie mocą Chrystusa; dlatego powinien odpowiedzieć na ofiarowywaną mu łaskę pojednania z Bogiem, który jest najwyższym dobrem, zapraszającym go do zbawczej wspólnoty życia. Bernard przeciwstawiał się izolacji myślenia od miłości i głosił, że cały człowiek wznosi się do Boga. W De consideratione (PL 182,791) głosił pogląd, że aniołowie mają ciała eteryczne i są nieśmiertelni; utrzymywał jednak, że nie wiadomo, skąd mają takie ciała. Zalecał, aby każdy człowiek otaczał czcią swego anioła stróża. Bernard głosił również nieomylność papieża (Epist. 190; PL 182,1053). Święci są przykładem zbawczego działania wśród ludzi, a nadto — obok Chrystusa — pośrednikami między Bogiem a ludźmi.

            Bernard zmarł 20.VIII.1153 r. Kanonizowany prze papieża Aleksandra III w 1174 r. W 1830 r. papież Pius VIII nadał mu tytuł doktora Kościoła.





[1] Encyklopedia Katolicka, tom II, Wyd. TN KUL, Lublin 1985, kol. 304.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz