Franciszek z Asyżu (1181–1226) urodził się w
rodzinie zamożnego kupca Pietro Bernardone. Na chrzcie otrzymał imię Jan, które
ojciec zmienił na Francesco. Pierwsze lata
swego życia spędził w Asyżu. Uczęszczał do parafialnej szkoły przy
kościele św. Jerzego, gdzie zdobył podstawowe wykształcenie.. Mając 21 lat, wziął udział w wojnie pomiędzy Asyżem a Perugią. W wyniku zdrady towarzysza, został
uwięziony w Perugii. Uwolniony w 1204, ze względu na ciężką chorobę powrócił do
Asyżu. Rok 1205 jest początkiem powolnego procesu nawrócenia Franciszka. W
czasie wyprawy wojennej do Apulii, w Spoleto miał wizję, która zadecydowała o
kolejach jego życia. Ze względu na nawrót choroby ponownie wrócił do Asyżu. W
asyskim kościele San Damiano jesienią tego samego roku usłyszał głos Chrystusa, przemawiającego z ikony
krzyża, który kazał mu iść i odbudować kościół (Krzyż z San Damiano).
Remontując kościół sprzedał konia i zabrał ze sklepu ojca kilka beli sukna,
przez co popadł w konflikt z nim. Ojciec najpierw uwięził go, a potem, w 1206
roku, zaprowadził przed sąd biskupi (na życzenie Franciszka, który uważał, że
żaden inny trybunał nie jest dla niego miarodajny). Biskup orzekł, że
Franciszek powinien zwrócić ojcu koszty, na co Franciszek oświadczył, iż nie ma
ojca – zdjął odzienie, zostając w samej włosiennicy, złożył je i razem z pieniędzmi
oddał ojcu. Rozpoczął życie pokuty. W latach 1206-1208 odrestaurował podasyskie
kaplice: San Damiano, San Pietro i kaplicę Matki Bożej
Anielskiej w Porcjunkuli pod Asyżem. 24 lutego 1208 roku Franciszek, uderzony
usłyszanymi w czasie Mszy św. słowami, dotyczącymi stylu życia apostolskiego,
zdjął habit eremicki i zaczął nosić prostą brązową
tunikę – strój uważany w ówczesnej Umbrii za typowo plebejski. Z bosymi stopami
zaczął wzywać ludzi do czynienia pokuty. 16 kwietnia 1208 roku przyłączyli się
do niego Bernard z Quintavalle
(który spieniężył cały swój majątek, a pieniądze rozdał wdowom i sierotom) i kanonik Piotr z Cattani. W kilka dni później do grupki
pierwszych franciszkanów dołączył brat Idzi z Asyżu. Minoryci
zaczęli odbywać wyprawy misyjne (Marchia Ankońska, Poggio Bustone, Rieti,
Florencja). Wiosną 1209 (w niektórych źródłach 1210) roku Franciszek poprosił
w Rzymie o zatwierdzenie napisanej przez siebie
Reguły. Papież Innocenty III,
zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami miał odmówić i wręczyć Franciszkowi
napomnienie, ale, jak mówią podania, pod wpływem snu z poprzedniej nocy
postanowił zatwierdzić regułę. W śnie tym papież Innocenty widział walące się
mury bazyliki
lateraneńskiej i obszarpanego młodzieńca, który w jego oczach urósł
do olbrzyma i ocalił Lateran. We Franciszku
Innocenty rozpoznał młodzieńca ze swego snu i zatwierdził franciszkański sposób
życia, polecając braciom mniejszym
głoszenie nawrócenia i pokuty. Wracając z Rzymu, Franciszek z pierwszymi
towarzyszami zatrzymał się w Rivotorto,
a następnie w Porcjunkuli pod Asyżem, która stała się kolebką franciszkanów. W niedzielę palmową w 1211 albo 1212 roku
Franciszek przyjął w Porcjunkuli Klarę Ofreduccio, której pomógł w ucieczce z
domu; wówczas ukonstytuował się Drugi Zakon – klaryski.
Wokół Franciszka i jego braci zaczyna formować się grupa pokutników, która
później da początek Trzeciemu Zakonowi.
W następnych latach Franciszek informował osobiście papieża o stanie rozwoju
założonej przez siebie wspólnoty franciszkańskiej, spotykając się w Rzymie z Jakubiną Settesoli.
Szlachcic Orlando di Chiusi ofiarował franciszkanom na zamku Monte Feltro górę La Verna. W 1215 roku w czasie IV Soboru Laterańskiego,
Franciszek spotkał Dominika Guzmana,
założyciela zakonu dominikanów. 5
maja 1217 roku franciszkanie zgromadzili się w Porcjunkuli na kapitule generalnej.
Zostały podjęte decyzje o misji pozaalpejskiej, do Ziemi Świętej i do Afryki. Franciszek na wyraźne życzenie kardynała Ugolina
(późniejszego papieża Grzegorza IX), legata
papieskiego dla Toskanii i Lombardii, zdecydował się pozostać we Włoszech. W 1219 roku Franciszek wyruszył na Bliski Wschód. W Egipcie
spotkał się z sułtanem Melek el-Kamelem. Zaproponował mu, by odrzucił Mahometa, a przyjął Chrystusa. Mimo wielkiej
obrazy, jaką była taka propozycja, sułtan zapytał Franciszka, co uczyni, by
dowieść prawdziwości swojej wiary. Franciszek zaproponował, by sułtan rozpalił
wielki ogień, przez który przejdą Franciszek i derwisze sułtana, a Bóg
uczyni sąd i jeśli zechce, to Franciszek przejdzie nietknięty. Jednak derwisze
sułtana nie podjęli wyzwania, sam sułtan zaś odesłał Franciszka, dając mu
firman na drogę, by nikt w zasięgu wojsk sułtańskich nie skrzywdził go. Na
początku 1220 roku Franciszek opuścił Akko,
w którym spędzić miał cały rok, nawiedzając miejsca święte Palestyny. Spotkanie Franciszka z sułtanem potwierdzają
kroniki muzułmańskie, krzyżowców i
jeden z listów biskupa Jakuba de Vitry.
Po powrocie do Włoch Franciszek zrzekł się przywództwa zakonowi, wyznaczając na
swego następcę brata Pietro Cattaniego. 29 listopada, na prośbę Franciszka,
papież Honoriusz III bullą Solet
annuere zatwierdził napisaną przez Biedaczynę z Asyżu regułę (tzw. Reguła
zatwierdzona). W nocy z 24 na
25 grudnia 1223 roku Franciszek urządził w Greccio pierwszą w historii bożonarodzeniową
szopkę. W następnym roku, około 14 września otrzymał w grocie na szczycie La Verny święte stygmaty. W czasie modlitwy wpadł w zachwycenie.
Przeszył go straszny ból, a gdy ocknął się, ujrzał, że stopy i nadgarstki ma
przebite gwoździami, bok zaś otwarty. W 1225 roku Franciszek zaczął coraz
bardziej odczuwać dolegliwości związane z chorobą oczu. Za namową brata Eliasza poddał się bezskutecznym zabiegom
lekarskim. Przebywając w tym czasie w kościele San Damiano ułożył Pieśń słoneczną.
Ostatnie miesiące swego życia spędził podróżując od miasta do miasta. Pod
koniec pory letniej 1226 powrócił do Asyżu. Umarł, położony na własne życzenie
bez ubrań na gołej ziemi, w sobotę 3 października 1226 roku. Następnego dnia
mieszkańcy Asyżu przenieśli jego ciało do kościoła San Giorgio w środku miasta.
Brat Eliasz powiadomił o śmierci Franciszka, śląc List okólny o śmierci św.
Franciszka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz