Aby
dziedzinę nazwać naukową musi spełniać współczesne wymagania stawiane nauce. Szczególnym
przedmiotem teologii jest istnienie Boga i jego atrybuty oraz jego relacja do
świata przyrody i człowieka.
Refleksja teologiczna dokonuje się w ramach wyznaczonych przez odnośną
do tych rzeczywistości wiedzę rozumową oraz wiarę.
Pod terminem „teologia” często
rozumie się również objawienie Chrystusa i to, co z tego objawienia wynika.
Nie wszyscy jednak uważają teologię za naukę. Jak twierdzą, nie posiada ona
weryfikowalności stawianych przez nią hipotez. Poza tym opiera się na wierze,
która z założenia nie jest naukowa. Wielu uczonych uważa teologię Boga jedynie
za apologetykę. Jezus Chrystus był żyjącą
postacią historyczną i dlatego może być badany np. historycznie (tzn. naukowo).
Tak więc teologia Jezusa (nazwa przyjęta przez boskość Chrystusa) może być
uważana za naukę. Teologia Boga i
teologia Jezusa łączy się na poziomie Aktu działającego, a więc boskich
atrybutów Chrystusa. Być może teologia Jezusa Chrystusa wciąga teologię Boga w
obręb dziedzin naukowych. Polemikę na ten temat
przedstawił m.in. papież Benedykt XVI w wykładzie ratyzbońskim wygłoszonym
w Ratyzbonie (Regensburg 12.09.2006 r.) .
Filozofia religii (w tym filozoteizm) bada religię jako fakt, ale
nie jest związana z żadną społecznością religijną.
Można powiedzieć, że jest bardziej pracownią badawczą (research) religii
niż jej służebnicą (ancilla).
Według K. Rahnera SJ teologia jest nauką, gdyż jest świadomym i
metodycznym wyjaśnieniem Objawienie Bożego
otrzymanego przez wiarę. Jest to możliwe, ponieważ Słowo Boże zawiera element znaczeniowy, który
wymaga dalszego wyjaśnienia w wierze, jak również konfrontacji z innymi
prawdami. Jeśli naukę rozumieć jako metodyczną refleksję, absurdem jest
negowanie naukowego charakteru teologii. Nie do końca się zgadzam z tą
argumentacją. Nienaukowa wiara przekreśla teologię jako naukę. Jeden czynnik
fałszywy w zdaniu logicznym daje w wyniku koniunkcję fałszywą. Niezależnie
od takiego punktu odniesienia można posiłkować się badaniami naukowymi przy
studiowaniu teologii. W sumie chodzi o efekt poznania.
Warto przyswoić sobie pewne pojęcia związane z charakterem teologii.
Teologia ma charakter prozopoiczny, czyli osobowy.
Teologia ma charakter fundamentalny, czyli opiera
się na fundamencie Pisma świętego.
Teologia ma charakter spekulatywny, czyli opiera się
na operacjach umysłowych wychodzących od czystych, abstrakcyjnych pojęć.
Korzysta z dedukcji myślenia, docieka. Ma wartość opisową, w tym symboliczną.
Teologia obejmuje przestrzeń nadprzyrodzoną.
Teologia ma charakter modlitewny, uroczysty,
eklezjologiczny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz