Papież Grzegorz X (1271–1276) wybrany po najdłuższym konklawe,
które trwało 34 miesięcy. Papież zapisał się jako człowiek pobożny, pełen
gorącej i prostej wiary. Znał osobiście Tomasza z Akwinu i Bonawenturę
(1217–1274). W 1274 zwołał sobór (XIII Sobór Powszechny) w Lyonie, aby
zorganizować nową wyprawę do Palestyny.
Po śmierci był opłakiwany przez lud prócz Karola Andegaweńskiego.
Papież Innocenty V (1276) pierwszy dominikanin na stolcu papieskim. Więcej zajmował się
nauką niż polityką. Czynił dalsze starania w celu wysłania krucjaty do
Palestyny. Prawdopodobnie został otruty.
Papież Hadrian V (1276) był bratankiem Innocentego V. Wyboru
dokonano pod presją, w warunkach głodu i chłodu. Zaraz po wyborze zniósł dekret
Grzegorza X dotyczącego wyboru papieża.
Papież Jan XXI (1276–1277) był człowiekiem światłym,
filozofem, teologiem i lekarzem. Był autorem wielu dzieł naukowych. Próbował
zażegnywać konflikty między narodowe, w tym pomiędzy królem Francji a Alfonsem
X Kastylijskim. Wszczął śledztwo w sprawie szerzącego
się na uniwersytecie paryskim awerroizmu[1].
Rozważano koncepcję dwóch prawd: "twarda prawda", którą można
osiągnąć przy pomocy nauki i filozofii oraz „prawdy religijnej” osiąganej
poprzez religię. Filozoteizm stoi na stanowisku jednej Prawdy rzeczywistej,
którą można przedstawiać według różnych płaszczyzn odniesień. Jan XXI zginął po
zawaleniu się stropu.
Papież Mikołaj III (1277 – 1280) należał do potężnego rodu Orsinich w Rzymie. Jako papież dążył do
niezależności rządów stolicy Apostolskiej. Ustalone przez niego granice Państwa
Watykańskiego przetrwały do roku 1860.
Załagodził spór wśród franciszkanów, którzy ze
względu na stosunek do rzeczy materialnych podzielili się na konwentualnych i
spirytualnych. Założył Ogrody Watykańskie. Przez niektórych papież był
atakowany za jego pychę, nepotyzm. Zaspakajał ponoć własne ambicje i rodu
Orsinich. Dowodem tych praktyk była Pieśń XIX Boskiej Komedii Dante, w której ukazywała
Mikołaja III w piekle, dokąd przywiodły go nepotyzm (faworyzowanie
członków rodziny przy
obsadzaniu stanowisk i przydzielaniu godności.) i symonia (handel godnościami i urzędami kościelnymi, sakramentami oraz dobrami duchowym).
obsadzaniu stanowisk i przydzielaniu godności.) i symonia (handel godnościami i urzędami kościelnymi, sakramentami oraz dobrami duchowym).
[1]
Awerroizm –
filozofia arabskiego filozofa Averroesa (1126–1198), oparta na
interpretacji myśli Arystotelesa. Wśród jego
tez: wszyscy ludzie dzielą jedną, i tę samą duszę (monofizm),
wskrzeszenie zmarłych nie jest możliwe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz