Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 25 marca 2014

Papieże cd. 62




Papież Handrian VI (1522–1523) holenderski papież wybrany kompromisowo na skutek sporów, czy papież ma być człowiekiem Franciszka I, czy też Karola V. Gdy przybył do Rzymu był zaskoczony przepychem komnat oraz galerii pełne pogańskich posągów. Był odważny. Pozostał w Rzymie gdy pojawiła się epidemia. Poważnie traktował swoją misję. Pozbywał się wszystkich, którzy żerowali na dworze papieskim. Zamknął słynny Belweder watykański, miejsce zabaw i festynów dworu papieskiego. Handrian myślał o reformie. Niestety nikt mu nie wierzył w jego szczerość.  Nie udało się też papieżowi  przekonać o tureckim zagrożeniu.
 

Papież Klemens VII (1523–1534), pewny siebie kardynał potrafił być tylko chwiejnym papieżem. Papież wytyczył sobie trzy cele. Pogodzenie ze sobą Franciszka I z Karolem V, zjednoczenie Europy w walce przeciw Turkom, rozwiązanie konfliktu z Marcinem Lutem. Tymczasem Karol pokonał Francuzów. Król dostał się do niewoli. Wówczas papież przeszedł na stronę cesarza. Król został zwolniony. Klemens raz jeszcze zmienił obóz, wiążąc się z królem. Wtedy cesarz zaatakował Rzym. Miasto został splądrowane. Chwiejność papieża doprowadziła do odłączenia się Anglii od Kościoła w dniu 3 listopada 1534 roku.. Kiedy papież zajął stanowisko było już za późno. Henryk poślubił Annę Boleyn i oddzielił Kościół angielski od Rzymu. Papież doprowadził swoją bratanicę Katarzynę Medycejską do ślubu z synem Franciszka I. Tym samym otworzył przed Medyceuszami królestwo Francji. Będąc już ciężko chory prosił cesarza aby otoczył szczególnymi względami jego bratanków, Hipolita i Aleksandra.   
 

Papież Paweł III (1534–1549)  z nielegalnego związku miał trzech synów.  W 1519 zerwał z konkubiną i zmienił swoje życie i przyjął święcenia kapłańskie. Zostając papieżem utworzył komisję do zbadania stanu państwa papieskiego. Raport odsłonił nadużycia w kurii i w Kościele oraz ich przyczyny. Stał się podstawą do zwołania soboru powszechnego w Trydencie. Papież zachęcał do przeprowadzenia reform w zakonach. Ustanowił w Rzymie Najwyższy Trybunał Apostolski (rzymską inkwizycję), wykorzystując doświadczenia hiszpańskiej inkwizycji (Święte Oficjum)[1]. Święte oficjum zostało upoważnione do prowadzenia procesów przeciwko heretykom na całym świecie z prawem skazywania na więzienie, konfiskatę mienia lub śmierć. Stanowiło centralny urząd zwalczania herezji i wprowadzało cenzurę. 19 listopada 1544 zwołał XIX Sobór Powszechny do Trydentu. Obrady trwały od 1544 do 1565 roku z dwoma przerwami 1545–1551 i 1552–1562. Na soborze nie było jednak przedstawicieli protestantów, którzy odmówili przybycia. Na soborze uznano Tradycję, obok Biblii, za źródło wiary. Za oficjalny kanon Pisma Świętego przyjęto łacińskie  tłumaczenie według Wulgaty opracowane przez św. Hieronima. Na piątej sesji przyjęto dekret o grzechu pierworodnym, a na szóstym o usprawiedliwieniu człowieka. Wszystkie dekrety były odpowiedzią Kościoła na poglądy głoszone przez Marcina Lutra. Papież przeniósł obrady soboru do Bolonii. Był to błąd strategiczny. Karol V nie pozwolił biskupom niemieckim i hiszpańskim uczestniczyć w obradach. Protestanci byli zmuszani do uczestnictwa na soborze. Godzili się pod warunkiem, że nie będzie na nim papieża. Uważali go za antychrysta. W tej sytuacji papież zawiesił obrady, chcąc uniknąć schizmy. Na Anglię nałożył interdykt, ekskomunikował i detronizował króla Henryka VIII, gdy ten został uznany przez parlament za głowę Kościoła angielskiego i skazywał na śmierć osoby, które odmawiały złożenie przysięgi na Akt Supremacji. Zachęcał Franciszka I do wytępienia hugonotów we Francji. Na łożu śmierci Paweł III przyznał, że największym jego błędem było faworyzowanie swojej rodziny. Paweł III był typowym przedstawicielem epoki renesansu. Bardzo lubił polowania i przepych urządzanych wówczas w Watykanie balów maskowych i ceremonii. Zmusił Michała Anioła do kontynuowania budowy bazyliki. Mianował kardynałami dwóch swoich wnuków w wieku 14 i 16 lat. MikołajKopernik dedykował mu pracę De revolutionibus orbium coelestium.



[1] Od 1965 Kongregacja Nauki Wiary

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz