Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 2 kwietnia 2015

Kościół niemiecki 754–1039


          Bonifacy organizując Kościół niemiecki postawił na klasztory.  Pełniły one funkcje pedagogiczne przykładnego życia w praktyce, ale były też siedzibą (instytucji) biskupa–mnicha. Takie rozwiązanie z czasem okazywało się niepraktyczne z chwilą wyboru nowego biskupa przez króla. Próbowano też przejmować klasztor z całym jego majątkiem. W Kościele zaczęły zaznaczać się podziały między duchownymi a świeckimi oraz między wyższym a niższym klerem. Stosunkowo wcześnie wprowadzono w Niemczech organizację parafialną. Ksiądz parafialny głosił Ewangelię, słuchał spowiedzi, nakładał pokuty zgodnie z taryfą penitencjału. Prawdopodobnie kapłan niemiecki był lepiej przygotowany merytorycznie do pełnienia służby Bożej niż np. frankoński. Powstanie pięciu wielkich księstw, Lotaryngii, Frankonii, Saksonii, Szwabii i Bawarii postawiło króla przed problemem nie znanym we Francji i przez pewien czas władza książąt była niemal  równa królewskiej.
          Kiedy umarł ostatni karoliński król Niemiec, po Konradzie (911–918), który nie potrafił zdobyć całej władzy pojawił się król Henryk I (918–936), który znacząco zapisze się w dziejach narodu niemieckiego. Przyporządkował sobie trzy księstwa i przyłączył Lotaryngię do Niemiec. Prowadził wojny na północy i wschodzie, narzucając krajom podbitym chrześcijaństwo. Jego politykę kontynuował jego syn Otton Wielki (936–973)[1]. Otton Wielki marzył objąć Rzym w strefę swoich wpływów, odrodzenia się zachodniego cesarstwa, które można było uzyskać jedynie z rąk papieża. W 962 nastąpiła jego koronacja na cesarza. Nieudolność papiestwa spowodowała, że status protektora, którego papież wzywał w razie niebezpieczeństwa, uległ zmianie. Teraz protektorat Rzymu stał się częścią cesarstwa.
          Otton I sam obsadzał biskupstwa, z wyjątkiem biskupstwa bawarskiego, traktując je jako lenno, za które biskupi winni składać mu hołd. Główne biskupstwa otrzymały rangę księstw, a biskupi byli traktowani na równi z książętami. Siłą rzeczy, biskupi pełnili role polityczne. Pojawiła się groźba inwestytury (handel stanowiskami). Hierarchia kościelna w cesarstwie została silnie zespolona z systemem feudalnym. Biskupi czerpali profity z urzędu oraz przywilejów danych przez cesarza.  (myta, opłaty sądowe, targowe i inne). W gruncie rzeczy Kościół niemiecki zmierzał do statusu Kościoła narodowego. Rzym był dla nich źródłem wszelkiego autorytetu. Papiestwo było za słabe aby sprzeciwić się feudalnym uwarunkowaniom.
          Otton III (983–1002) stworzył ideę powszechnego cesarstwa Zachodu, na wzór starożytnego cesarstwa rzymskiego. Cesarz miał zakusy, aby wchłonąć równie pseudorzymskie cesarstwo konstantynopolitańskie. Tak też kościoły Rzymu stały się własnością cesarza. Otton mianował i usuwał papieży, wydawał im polecenia i przewodniczył na synodach papieskich. Nie miał nic naprzeciw, aby Kościoły zarówno w Polsce, jak i Węgrzech były niezależne od Niemiec. Kolejni władcy cesarstwa byli zdolni. Utrzymali swoje przywileje nad Kościołem. Obowiązywał zakaz odwoływania się do Rzymu.


[1] Otton I Wielki (ur. 23 listopada 912, zm. 7 maja 973 w Memleben) – książę Saksonii 936–961, król niemiecki od 936 i Święty Cesarz Rzymski od 962, z dynastii Ludolfingów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz