Po śmierci Sykstusa IV (1471–1484), dzięki
przekupstwu, wybrano papieża Innocentego VIII (1484–1492). Papież uznał
swego syna i córkę z nieprawego łoża, zrodzonych w czasie, kiedy nie był
duchownym i wprowadził ich do rodzin książęcych. Innocenty nie zmienił stylu
życia na dworze papieskim. Powszechną praktyką kurii była korupcja. Tworzono
nowe stanowiska i sprzedawano na licytacjach. Fabrykowano fałszywe bulle i
przywileje. W Rzymie toczyła się wojna
między rodami Orsinimi, a Colonnami.
Innocenty VIII ustanowił inkwizycję w Niemczech. Uznawała
ona istnienie czarownic i stała się podstawą do krwawych procesów. Innocenty nie potrafił zapanować nad
sytuacją w Rzymie. Państwo papieskie było w stanie ruiny.
Kolejnym papieżem był Aleksander VI (1942–1503).
Był siostrzeńcem papieża Kaliksta III, który obdarzył go licznymi beneficjami.
Papież był związany z rzymska arystokratką Vannozzą Catanei (1442–1518) i miał
z nią czworo dzieci. Aleksander VI czuł się przede wszystkim monarchą. Dążył do
uczynienia z Państwa Kościelnego największego i najsilniejszego państwa w
Italii. Dla swoich dzieci był dobrym ojcem. Zabiegał o skoligacenie ich z panującymi rodami w Italii i Hiszpanii.
Podobnie jak poprzednicy sprzedawał urzędy.
Przegrane bitwy wymusiły zgodę na przemarsz wojsk francuskich przez
państwo Kościelne. Wojska francuskie wzbudziły niepokoje w Italii. Próby
reformy państwa skończyły się niczym. Zresztą zeświecczeni kardynałowie nie
pragnęli zmian. Aleksander VI zmarł w Rzymie po krótkiej chorobie.
Papież Pius III (23.09–18.10.1503) panował krótko.
Po nim został wybrany Juliusz II (1503–1513). Miał on bogate
doświadczenia dyplomatyczne i wojskowe. Dążył do odbudowania i rozszerzenia Państwa Kościelnego,
wyeliminowania wpływów rodziny Borjów, zlikwidowania symonii. Pragnął stworzyć
wolną od dominacji Italię. Papież brał osobiście udział w walkach,
niejednokrotnie na pierwszej linii frontu. Odzyskał Wenecję. Toczył wojnę z
Francuzami. W 1507 ogłosił odpust
zupełny dla chrześcijan pod warunkiem przyjęcia sakramentów i przeznaczenie
datku na budowę bazyliki. Odpust ten stał się jednym z powodów rozłamu w
Kościele, zapoczątkowanego przez Marcina Lutra (1483–1546). Nadwyżki z dochodów
przeznaczał na lichwę. Juliusz II podniósł znaczenie Państwa Kościelnego w
Italii, jednak społeczeństwo miało serdecznie dojść ciągłego wojowania papieża.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz