Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 9 kwietnia 2015

Owoce reformy gregoriańskiej


          Reforma gregoriańska miała ogromne znaczenie na rozwój kultury średniowiecza w dziedzinach życia kulturalnego, w piśmiennictwie, rzemiośle, szkolnictwie, duchowości. Pojawił się styl romański. Ciężki, zwarty, ale o doskonałej konstrukcji. Nastąpiły przemiany społeczne. Pojawili się nowi intelektualiści. Wrócono do starożytnych wzorców. Świat stał się przedmiotem podziwu i kontemplacji. To kierunkowało do wielbienia Boga. Odkryto na nowo naturę i jej wpływ na losy ludzkie. Piotr Abelard (1079–1142) głosił, że nie należy wierzyć w nic takiego, do czego nie można by dość rozumem (dzisiejszy filozoteizm). Św. Anzelm z Canterbury (1033–1109) wyraził słynną formułę: łac.  fides querens intelectum (wiara poszukująca rozumu), która wyrażała cel metody scholastycznej. Zbudowano uniwersytety jak np. w Paryżu, w Bolonii, w Oksfordzie, w Tuluzie. Teologia stała się przedmiotem nauczania, jak gramatyka, retoryka, dialektyka, arytmetyka, geometria, astronomia i muzyka. Pojawiła się scholastyka – uporządkowana metoda prezentowania wiedzy: lectio (lektura klasyków), questiones (formowanie kwestii, zagadnienia, disputatio (dyskusja) – pro i contra. Miała ona charakter spekulatywny, i przez to stanie się przedmiotem późniejszej renesansowej krytyki. Początkowo uniwersytety były pod władzą biskupa. Uniwersytet paryski uwolnił się spod niej podczas wielkiego strajku w latach 1229–1231. Uniwersytety w dążeniu do własnej niezależności musiały stoczyć walkę również z władzami świeckimi. Niemniej uniwersytety były mocno związane z Kościołem, który tym samym umacniał swoją pozycję na arenie międzynarodowej.
          Ewangelizacja wyszła z murów klasztornych i poszła w świat. Wrócono do tradycji apostolskich. Teologia inspirowała do twórczości artystycznej. Próbowano wychodzić do ludzi. Tak zrodziły się ubogie ruchy laickie. Powstały zakony żebracze katarów, waldensów, dominikanie i franciszkanie. Kazania głoszono w języku ludowym (a nie po łacinie). Reforma spowodowała potrzebę aktów niezwykłych, poświęcenia się dla idei. Wyprawy krzyżowe były nasiąknięte entuzjazmem wiary, tak, że wysyłano na nie również dzieci. Wyprawom wojennym do Ziemi świętej towarzyszyły bogate ryty religijne, ceremonie (np. chrzest w Jordanie), nierzadko porywy mistyczne. Kapłani, kaznodzieje nawoływali do odnowy życia. Powstały zakony rycerskie (krzyżowcy), templariusze.
          W ciągu XIII wieku duch religijny towarzyszący krucjatom degenerował się stopniowo i wygasał, dochodziły natomiast do głosu motywy polityczne i materialne. Przykładem mogą być krzyżowcy, którzy wyłonili się z Zakonu Szpitalnych Najświętszej Maryi Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie w 1190 r. Historia tego zakonu jest znana Polakom. W 1226 r. sprowadzeni zostali  do Polski. Templariusze, zakon Kawalerów Mieczowych utworzony w 1204 r. stał się ogromną potęgą finansową w Europie. Po upadku Królestwa Jerozolimskiego (1187) zakon został przeniesiony do Francji. Tam król francuski, Filip IV Piękny, potrzebujący pieniędzy uwięził wszystkich zakonników, zagarniając ich majątek. Ostatni generał zakonu Jakub Molay został spalony na stosie w 1314 r. przed katedrą Notre Dame.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz