Księga Jozuego nawołuje: Bądź
mężny i mocny? Nie bój się i nie lękaj, ponieważ z tobą jest Pan, Bóg twój,
wszędzie, gdziekolwiek pójdziesz (Joz 1,6; 1,9).
Historia Rachab jest bardzo
pouczająca. Sfera seksualna jest mniej ważna. Nie należy jej wyolbrzymiać i
traktować jako sacrum. To tylko cielesne igraszki, słabości, namiętności,
sposób na życie. Liczy się postawa
wobec potrzebujących. Zwiadowcom
izraelskim potrzebna była pomoc. Ryzyko było wielkie. Groziła utrata życia, a
jednak. Przyrzeczenie wywiadowców spełniło się. Rachab i jej rodzina zostali
uratowani.
Cudowne przejście przez Jordan, to
powtórka z koncepcji przejścia Mojżesza przez wodę. Widać, hagiografowie nie za
wiele włożyli pracy w przekazie idei cudownej
ingerencji Boga.
Zdobycie Jerycha okazało się
literackim niewypałem. Nikt Jerycha nie bronił, dawno było zburzone. Jozue przeklina: «Niech będzie przeklęty
przed obliczem Pana człowiek, który podjąłby się odbudować miasto Jerycho (Joz
6,26). Zwracam uwagę, że to człowiek przeklina, a nie Bóg. Klątwa miała na celu
utrzymanie narodu w czystości. Jednocześnie była znakiem sądu Bożego nad
grzechem mieszkańców Jerycha.
Podczas napadu na miasto Izraelici
przywłaszczyli sobie wojenne zdobycze. Wojna jednak była święta. Chodziło o
zrealizowanie planu Boga. Łupy wojenne obłożone klątwą były zbrodnią: Izraelici
dopuścili się przestępstwa na rzeczach obłożonych klątwą. Akan, syn Karmiego,
syna Zabdiego, syna Zeracha z pokolenia Judy, przywłaszczył sobie coś z dobra
obłożonego klątwą, dlatego zapłonął gniew Pana przeciw synom Izraela
(Joz 7,1). To nie Bóg zapłonął
gniewem, ale brak szacunku do prawa żydowskiego. Izraelici bali się gniewu
Boga. Wierzono w Jego władzę dosłownie. W imię tej wiary sami wymierzali kary
tym, którzy złamali prawa. Grzech został usunięty z narodu. Izraelici po drugim
podejściu zdobywają miasto Aj.
Fikcja literacka, albo niepełna
prawda. Księga pokazuje jednak prawa narodu i potrzebę jego przestrzegania.
Jozue dokonuje podziału ziemi wśród
12 plemion Izraela. Filistea oraz Fenicja nigdy nie stały się izraelskimi.
Spośród 12 pokoleń tylko pokolenie Lewiego zamiast ziemi,
otrzymało tzw. miasta kapłańskie i lewickie (wśród nich „miasta ucieczki”,
czyli azylu). Zostało ono także zobowiązane do troski o Przybytek Pański
(później o świątynię).
Poniżej mapa przedstawia z grubsza
symboliczny podział ziemi według pokoleń izraelskich. Obszary te trzeba było
jeszcze zdobywać. Historycznie zmieniały
się pod naporem Ammonitów, Moabitów i
innych walk plemiennych.
wg: www.kerygma.pl/stary-testament/72-12-pokolen-w-ziemi-obiecanej1
Księga Jozuego przedstawia człowieka wielkiej wiary. Jozue jest
przedstawiony jako wielki wódz. Imię Jozue, w hebrajskim brzmieniu Jehoszua,
znaczy Jahwe jest zbawieniem. Imię Jezus, to to samo imię Jehoszua
w brzmieniu nowotestamentowym. Jozue zawierzył Bogu i był Jemu posłuszny, ufał
Bogu we wszystkim, był człowiekiem wiary, człowiekiem odwagi, entuzjazmu, zachęty,
był typem przywódcy. Jego postać, podobnie jak postać Mojżesza, zapowiada
Chrystusa. Ziemia Obiecana jest obrazem odpocznienia w wierze, obrazem stanu
duchowego, w którym człowiek wierzący doświadcza błogosławieństwa pojednania z
Bogiem, pokoju i równowagi duchowej. Możemy powiedzieć, że księga Jozuego
zajmuje w Starym Testamencie podobne miejsce, jak w Nowym Testamencie List
do Efezjan. Obie te księgi mówią o pełni duchowych błogosławieństw,
które stają się udziałem człowieka, gdy wierzy i ufa Bogu. Księga Jozuego jest
wielką ilustracją podstawowej prawdy biblijnej, że do odpocznienia w wierze nie
można dojść dzięki własnym wysiłkom, ale jedynie z mocą Ducha Świętego, gdy
powierzy się swoje życie Chrystusowi. Księga Jozuego obrazowo ukazuje sposób, w
jaki wierzący człowiek wchodzi w posiadanie tego wszystkiego, co daje mu Bóg (www.twr.osw.pl/ttb.asp?ttbid=13).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz