Izraelici borykali się ze swoim politeizmem, aż do niewoli babilońskiej.
Biblia ujawnia ten problem wielokrotnie. Odkrycia archeologiczne (Hebert Niehr)
potwierdzają słowa Biblii.
Rzekł więc Jakub do swych domowników i do
wszystkich, którzy z nim byli: «Usuńcie spośród was [wizerunki] obcych bogów» (Rdz 35,2; 35,4).
Przestrzegajcie wszystkiego,
co wam powiedziałem, a imienia bogów obcych
nie wymieniajcie, by nikt nie słyszał ich z ust waszych (Wj
23,13).
I spełni się znak albo cud,
jak ci zapowiedział, a potem ci powie: Chodźmy do bogów obcych -
których nie znałeś - i służmy im (Pwt
13,3).
Przechodząc do bogów obcych,
by służyć im i oddawać pokłon, jak słońcu, księżycowi lub całemu wojsku
niebieskiemu, czego nie nakazałem (Pwt
17,3).
Lecz jeśli który prorok
odważy się mówić w moim imieniu to, czego mu nie rozkazałem, albo wystąpi w
imieniu bogów obcych -
taki prorok musi ponieść śmierć (Pwt
18:20).
A Ja zakryję swe oblicze w
tym dniu z powodu wszelkiego zła, które popełnił, zwracając się do obcych bogów (Pwt
31:18).
Gdy zaprowadzę ich do ziemi,
którą poprzysiągłem ich przodkom, opływającej w mleko i miód, będą jedli do
syta, utyją, potem zwrócą się do obcych bogów i
służyć im będą, a Mną wzgardzą i złamią przymierze ze Mną (Pwt
31:20).
Usuńcie więc bogów obcych
spośród was i zwróćcie serca wasze ku Panu, Bogu Izraela (Joz
24:23).
I wyrzucili spośród siebie obcych bogów,
których mieli, a służyli Panu. Wtedy nie mógł Pan dłużej znosić ucisku Izraela (Sdz
10:16).
Księga Powtórzonego Prawa (Deuteronomium) odzwierciedla
wyniki reformy kultu przeprowadzonej przez Jozjasza (641–609). Opracowania
deuteronomiczne charakteryzują się językiem, który nie spotyka się w innych
źródłach. Księga ta bezkompromisowo potępia oddawanie czci innym bogom i grozi
straszliwymi karami tym, którzy ten zakaz złamią. Bóg przedstawiany jest jako
istota odległa, całkowicie transcendentna. Ponadto Księga zawiera pewien kategoryczny
zakaz: rytuał ofiarny dla Jahwe może się odbywać wyłącznie w świątyni w
Jerozolimie i nigdzie indziej (por. artykuł
z tygodnika FORUM 14-21.04.2003 – przedruk
z DER
SPIEGEL).
Z jakich pobudek kapłani wprowadzali zakazy i nakazy? Czy
jedynym powodem była wiara w jednego Boga?
Księga Powtórzonego Prawa sama sugeruje, że została napisana pod
potrzeby bieżące. W Drugiej Księdze Królewskiej napisano, że podczas prac
porządkowych w świątyni jerozolimskiej (622 r. przed Chrystusem) arcykapłan
Chilkjasz znalazł starożytną Księgę Prawa: Wtedy arcykapłan Chilkiasz
rzekł do sekretarza Szafana: Znalazłem w świątyni Pana księgę zakonu. I wręczył
Chilkiasz księgę Szafanowi, który ją
przeczytał (2 Krl 22,8 oraz przypis BT). Czy nie jest tu mowa o
pierwotnej wersji Księdze Powtórzonego Prawa?
Według umiarkowanych badaczy Biblii około roku 630 przed Chrystusem deuteronomiści
spisali najważniejsze teksty Biblii. Wymyślili postacie Abrahama i Mojżesza, a
ich czyny umieścili w odległej przeszłości.
Temat ten zazębia się z innymi badaniami prowadzonymi nad
autentycznością postaci Abrahama i
Mojżesza. Póki co, trudno będzie obronić ich autentyczność historyczną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz