Naród żydowski uważał, że istnieje
tylko jeden król – Bóg. Nie uważał za słuszne powoływanie przywódców do
rządzenia. Niejednokrotnie jednak życie wymuszało konieczność rozstrzygania
sporów i innych problemów życiowych. Rolę urzędową rozjemców nad pokoleniami
pełnili tzw. sędziowie. Księga Sędziów opisuje dzieje (raczej
ciemne) sędziów od zasiedlenia się Izraelitów w Ziemi Obiecanej aż do powstania
monarchii (XIII – XI w. przed Chr.). W okresach krytycznych pełnili oni rolę
wodzów, zwierzchników. Każde pokolenie miało własnych sędziów. Niektórzy
jednak, cieszyli się autorytetem kilku, a czasem nawet i wszystkich pokoleń.
Sędziowie byli uważani za tych, którzy otrzymali od Boga charyzmaty i dzięki
temu działa w nich duch Pański. Był nad
nim duch Pana (Sdz 3,10). Dość często odnawiali oni pomiędzy sobą
przymierza (dwunastoma pokoleniami) polityczne.
Księga powstała na podstawie
fragmentów pochodzących z różnych okresów (ustna tradycja ludowa lub
zapisy). Przeszła ona długą i złożoną
drogę formowania. Redaktor księgi prawdopodobnie żył w okresie królewskim, za
czasów Dawida lub Salomona. Jej jednolity obraz jest owocem późniejszej redakcji,
będącej dziełem szkoły deuteronomistycznej. W księdze występują typowe jak na
ten okres wątki legendarne, „upiększacze”. Czyny bohaterskie są przesadzone, a
klęski złagodzone. Hagiografowie chcieli wzbudzić w Izraelitach nadzieję i
obudzić walecznego ducha. Tło polityczne i stosunki społeczne są przedstawione
w sposób rzetelny i prawdziwy. Teologia księgi jest czytelna – powodzenie
Izraela zależy wyłącznie od jego wierności wobec Pana. Bóg dał ziemię Kanaan
jako wieczne dziedzictwo. Naród żydowski winien więc bronić jej przed wrogami
zewnętrznymi jak i wewnętrznymi – bałwochwalstwem. Izraelici ciągle stawali
przed pokusą przyjęcia religii i kultury Kananejczyków.
Początek księgi mówi: nastało inne pokolenie, które nie znało
Pana, ani też tego, co uczynił dla Izraela (2,10). Zdanie to ujawnia pewną
stałą regułę, która jest prawdziwa do dnia dzisiejszego. Każde nowe
pokolenie musi od nowa odkrywać Boga. Przekazywanie wiary przez ojców nie
do końca jest skuteczne. Czasami odbywa się to w świetle dramatów osobistych i
społecznych. Ponieważ wiąże się to z aktem wiary, człowiek musi sam w swoim
sercu dokonać rozpoznania. Bóg jako Osoba, zwraca się osobiście do każdego
człowieka i domaga się osobistej odpowiedzi poprzez wiarę (wewnętrzne
zaakceptowanie).
Poszczególni sędziowie:
- Jozue (Joz)
- Otniel, Ehud, Szamgar (Sdz 3,7-31)
- Debora i Barak (Sdz 4,1-5,31)
- Gedeon (Sdz 6,1-8,35)
- Tola, Jair (Sdz 10,1-5)
- Jefte (10,6-12,7)
- Ibsan, Elon, Abdon (Sdz 12,8-15)
- Samson (Sdz 13,1-16,31)
- Samuel (1 Sm 1,1-25,1)
Księga Sędziów pokazuje tylko tych
sędziów, których rola zaważyła na losach narodu. Centralna myśl jest
następująca – jeżeli naród oddala się od Boga przez bałwochwalstwo, wtedy
zasługuje na karę i wpada w ręce swoich wrogów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz