Wśród
Słowian wyróżnia się ponad 140 grup etnicznych o bardzo zróżnicowanej
liczebności. Wszystkie te grupy według kryterium geograficznego dzieli się na
trzy główne odłamy:
· Słowian zachodnich – Serbołużyczan, Polaków, Czechów i Słowaków,
· Słowian wschodnich – Białorusinów, Rosjan, Ukraińców i Rusinów,
· Słowian południowych – Bośniaków, Bułgarów, Chorwatów,
Czarnogórców, Macedończyków, Serbów i Słoweńców.
W
przeszłości istniały również grupy: Słowian dackich, Słowian panońskich,
Słowian połabskich, Słowian karantańskich.
Prasiedziba Słowian indoeuropejskich, z których wywodzą się Polacy
znajdowała się prawdopodobnie na obszarach Europy centralnej między Odrą a
Wisłą. Wszelkie ekspansje Słowian w VI-VII wieku n.e. o skali porównywalnej z
wcześniejszą o dwa stulecia wielką wędrówką ludów germańskich, kierowały się
raczej na Wschód i Południe. Bizancjum prowadziło działalność misyjną idąc
naprzeciw Słowian. W VII w. Rozpoczęła się powolna chrystianizacja Chorwatów i Serbów, w VIII – Słoweńców, w IX w.
Bułgarów. Bułgarzy pochodzenia turecko-tatarskiego ulegli całkowitej
slawinizacji. Dwóch bizantyjskich duchownych Cyryl (imię zakonne) i jego brat
Metody rozpoczęli działalność misyjną. Cyryl był człowiekiem wykształconym.
Obaj stanęli przed wielkim wyzwaniem. Część ludności była pogańska, a część
chrześcijańska. Wcześniej pracowali tu misjonarze niemieccy. Bracia słusznie
założyli, że trzeba najpierw opracować liturgię słowiańską jako spoiwo łączące
wiernych. Początkowo apostołowie Słowian cieszyli się poparciem papieży:
Mikołaja I (858–867) i Hadriana II (877–872).
Ostatecznie następca Hadriana II, papież Jan VIII zakazał w 873 r.
sprawowania liturgii w języku słowiańskim.
Uczniowie św.
Cyryla i św. Metodego schronili się w państwie Bułgarów, gdzie rządził
car Borys (853–889). Przyjął on chrześcijaństwo z rąk duchownych bizantyjskich
w 865 r. Liturgia słowiańska jednak pozostała, jako bardziej zrozumiała (niż
grecka).
Chrzest Rusi nastąpił w 988/989 za Włodzimierza Wielkiego
(980–1015). Tu również przyjęła się liturgia słowiańska, a zarazem kultura
bizantyjska. Czechy, Słowacy, Kroaci, Słoweńcy, Łużyczanie przyjęli ostatecznie
ryt łaciński – zachodnioeuropejski.
Madziarowie spustoszyli Morawy, ale chrześcijaństwo
pozostało. Książe Wacław dokładał wszelkich starań, by szerzyć wiarę
chrześcijańską. Zginął z rąk mordercy. Rozwój chrześcijaństwa w Czechach
przyspieszył Bolesław II (967–999).
Węgry zawdzięczają swa organizację kościelną św.
Stefanowi I (997–1038).
Chrzest Polski
Chrześcijaństwo w obrządku słowiańskim przenikało na
polskie ziemie przed datą oficjalnego chrztu. Początki organizacji kościelnej w
Polsce łączą się z panowaniem księcia Mieszka I (963–992). Jego żoną była ochrzczona czeska księżna Dąbrówka.
Prawdopodobnie celem chrztu były względy polityczne. Mieszko wolał wybrać
Czechy za promotora Chrztu niż korzystać z cesarstwa niemieckiego. W ten sposób
Mieszko uniezależnił się od Niemców. Mądrość Mieszka polegała na tym, że
pragnął pełnej samodzielności politycznej. Warto podkreślić, że dla Polaków
chrzest był wielkim wydarzeniem kulturowym i przełomowym dla rozwoju polskiej
kultury. Wraz z chrztem Polska weszła w krąg kultury zachodnieuropejskiej.
Bolesław Chrobry kontynuował politykę swego ojca. W 1000 r. na zjeździe gnieźnieńskim
utworzono hierarchie kościelną w Polsce: biskupstwa w Krakowie, Wrocławiu i
Kołobrzegu oraz arcybiskupstwo w Gnieźnie. Organizacja ta zapewniała Polsce
niezależność i pełną suwerenność. Otton III włożył na głowę Chrobrego
diadem potwierdzający całkowitą
suwerenność Polski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz