Cesarstwo Zachodnie przestało istnieć, ale na Wschodzie
wciąż funkcjonowało cesarstwo zwane „Rzymskie’. Na zewnątrz jawiło się bardziej
jako cesarstwo chrześcijańskie. Cesarz Justynian I Wielki (483–565) był bardzo zaangażowanym chrześcijaninem.
Znany jest fakt historyczny, że każdy, z nowo nawróconych, otrzymał od cesarza
sztukę złota. Skarb pastwa wziął na
siebie więcej niż połowę kosztów budowli sakralnych. Jednocześnie ustanowiono
surowe prawa dla pogan i heretyków. Występowano przeciw manichejczykom,
Samarytanom i Żydom. W 527 roku w Konstantynopolu manichejczyków więziono,
wszczynano procesy, poddawano próbom ognia. W roku 529 r. zamknięto też
neoplatońską szkołę ateńską, która była wtedy fanatycznym centrum pogaństwa i
okultyzmu.
W Aleksandrii choć spotyka się jeszcze dużo pogan,
chrystianizacja czyniła postępy. Przykrym incydentem był samosąd dokonanej na
Hypatii, pogańskiej kobiety – filozofa dokonany przez chrześcijan w roku 415
oraz wobec chrześcijańskiego studenta. Szkoła aleksandryjska była prowadzona
przez pogan do czasu Jana Filoponosa, chrześcijanina. Od tego czasu szkoła
stawała się coraz bardziej chrześcijańska. Z tej szkoły wyszli wspaniali
filozofowie, którzy mieli odwagę podejmować trudne zagadnienia wynikające z
konfrontacji wiary chrześcijańskiej z systemem neoplatońskim: pochodzenie
duszy, zmartwychwstanie ciał, stworzenie czy wieczność świata.
Konstantynopol
coraz bardziej oddalał się od Rzymu. Wykorzystał posiadane relikwie św.
Andrzeja, sprowadzonych przez cesarza Konstancjusza w roku 357, stworzył
legendę o swym domniemanym rodowodzie apostolskim. Cesarz ten podjął idee
równości wobec Rzymu. Powoli zmianie ulegała liturgia i ceremonia. U Bizantyjczyków zaznaczył się okres
umiarkowanego przepychu od surowszego rytu zachodniego. W kościołach
instalowano marmurowe posadzki, mozaiki na ścianach i sklepieniach. Na
barbarzyńcach robiło to wrażenie. Cesarz Maurycy wprowadził w całym Cesarstwie
15 sierpnia święto Zaśnięcia Matki Boskiej. Kult Maryi znacznie się poszerzył.
Stał się on entuzjastyczny, żarliwy, pełen zapału i odwagi. Znamienny też stał
się kult świętych obrazów i ikon.
Warto zwrócić
uwagę, że na wschodnią pobożność przekłada się wizerunek czci ówczesnych
cesarzy. Zaczęły powstawać obrazy świętych, jeszcze żyjących. Zaczęły mnożyć
się cudowne obrazy (nie uczynione ręką człowieka). Rys historyczny
ujawnia tendencje chrześcijańskie oraz uwarunkowania formowania się konstrukcji
wiary chrześcijańskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz