Łączna liczba wyświetleń

środa, 11 marca 2015

Kościoły monofizyckie


         Sobór  Chalcedoński w 451 r. nie tylko nie przyniósł rozstrzygnięcia postawionego przez monofizytyzm problemu, a zapoczątkował wielki i długi kryzys (do całego VI wieku). Do dnia dzisiejszego można spotkać skutki podjętych decyzji na tym Soborze. Monofizytyzm nigdy jednak nie był jednomyślny.  Rozpadł się na wiele sekt i podsekt (ok. 20). Stanowił on jednak centrum życia religijnego, który sprzyjał rozwojowi pobożności i życia duchowego. Istnieją świadectwa, które pokazują jak do liturgii wprowadzano innowację, np. do śpiewu Tribagion wprowadzono: Święty Boże, Święty mocny, Święty a nieśmiertelny, a do modlitwy: który za nas został ukrzyżowany. Credo zostało wprowadzone do mszy jako stały jej element.
          W historii pojawiła herezja tryteizmu mówiąca, że w Bogu istnieją nie  tylko trzy hipostazy (byty – istniejące samo przez siebie), ale też trzy boskie natury, trzy istoty – innymi słowy: trzech bogów. Według tego poglądu nie istnieje więc jeden Bóg, lecz trzej bogowie: Ojciec, Syn i Duch Święty. Tryteizm jest w rzeczy samej politeizmem, wiarą w istnienie wielu bogów. Pogląd ten przeczy istnieniu Trójcy Świętej. Czasami przeciwnicy dogmatu Trójcy zarzucają trynitarianom wiarę w trzech Bogów, nie rozumiejąc pojęcia Trójcy, walczą z tryteizmem a nie z koncepcją Trójcy. Tryteizm reprezentuje współcześnie m.in. Kościół Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich.
           Tego rodzaju podziały okresowo osłabiły monofizytyzm. W Aleksandrii zapanowała anarchia. Pomiędzy kościołami monofizyckimi Egiptu i Syrii doszło do waśni. Mnisi scytyjscy osiedleni w Konstantynopolu twierdzili, że: Jeden z Trójcy cierpiał za nas w ciele. Te i inne opcje powodowały wzajemne obelgi. Cesarz Justynia, aby zażegnać spory religijne wrócił do starszej formuły Credo  (Unus de Trinitate). W 534 r. Ogłoszono Kodeks Justyniana. O dziwo kodeks ten został zaaprobowany przez Kościół Rzymski. Przy takim poparciu Justynian próbował represjami policyjnymi zmusić  zbuntowane kościoły do zgody. Niestety pomiędzy chalcedończykami a nestorianami była głęboka przepaść. Cesarz Justynian zmienił własny kodeks potępiając w nim Trzy Rozdziały idąc w kierunku monofizytyzmu. Aby zmusić papieża Wigiliusza do akceptacji więził go w Konstantynopolu przez 7 lat. Był on poddany ogromnej presji. Nieszczęśliwy Wigiliusz w końcu ustąpił, aby po uwolnieniu (552) zerwać więzy z cesarzem. Papież ponownie został zaaresztowany. Do dzisiaj istnieje polemika, jakie znaczenie mają podpisy papieża pozbawionego  władzy? Zachowania papieża i jego następcy spowodowały poważne konflikty w Kościele Rzymskim.
          Zbyt nadmierne podkreślanie Boskości Słowa Wcielonego stało się zarzewiem kolejnych herezji VII wieku: monoenergetyzmu i monoteletyzmu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz