Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 18 października 2015

Evangile selon s. Marc 20 i tłumaczenie


          La péricope L'aveugle de Bethsaïde (Marc 8:22–26) est similaire à la péricope Jésus quérit un sourd-bèque (Marc 7:31–37). Ici aussi montré est l'effort de Jésus dans la guérison des cas graves de la maladie. Comme avec d'autres cas similaires, Jésus appelle secret guérison miraculeuse. Je dois admettre que l'évangile de Marc a été marquée par les appels du secret messianique. Jésus se soucie plus de la dimension individuelle de sa mission, que mondiale. Cela peut être vu que la relation avec Jésus est privé, personnelle, intime.
          Dans la péricope La confession de Pierre à Césarée de Philippe (Marc 8:27–30) il est clairement montré comment Jésus contrôle de sa popularité. Il demande aux élèves: Qui dit-on que je suis? ? (Marc  8:27). Une autre question adressée à Peter. La réponse est non pas sur son esprit: Tu es le Messie (Marc 8:29). Jésus est strictement interdit d'en parler. Comment puis-je lire dans Matthieu, Jésus réconcilie avec le destin. Il avait sa propre idée du messianisme. Il voulait être le Berger d'un spirituel et non politique. Il n'a pas attendre le triomphe de la Commandement, mais le victime de la mort. Il voulait être le peuple spirituel Rédempteur, pas le Sauveur nationale.
          La suivant péricope Première annonce de la Passion (Marc 8:31–33) présente un énoncé clair de Jésus sur son avenir. Étonnamment, personne ne le comprend, même Peter. Aventure avec Jésus vient de commencer. Donc, beaucoup de grands moments sont derrière nous, ont beaucoup appris et il a maintenant tout cela finira? Il est impossible. L'enseignant a été exagéré. Peter exprime sa désapprobation. Jésus se mit en colère et dit à Pierre: Arrière de moi, Satan! car tu ne conçois pas les choses de Dieu, tu n'as que des pensées humaines (Marc 8:33).
          Jésus enseigne aux étudiants comment l'imiter. Marc a mis dans la péricope Comment suivre Jésus (Marc 8:34–38). Un homme doit se refuser. Cela signifie d'abandonner votre ego à l'attitude de Jésus. Il est difficile, mais possible. Je suis ce que je suis, mais Jésus est plus intelligent que moi. On doit écouter son cœur.
          Plusieurs fois, je vais vous présenter la thèse que Jésus atteint la gloire du Père seul sur la Croix. À Bethléem est né un Homme et pas Dieu. Cette thèse est la meilleure arme de la Bible elle-même. Dans la présente péricope il est écrit: le Fils de l'homme aura aussi honte de lui, quand il viendra dans la gloire de son Père, avec les saints anges (Marc 8:38). Le mot «il viendra» vous dit ce qui est encore à venir. Derrière ces mots, il écrit avec les saints anges. Ce à son tour est la "foi de l'Ancien Testament" de l'existence d'êtres angéliques qui filozoteizm rejette.

Tłumaczenie

         Perykopa Uzdrowienie niewidomego (Mk 8,22–26) jest podobna do perykopa Uzdrowienie głuchoniemego (Mk 7,31–37). Tu również pokazany jest wysiłek Jezusa w uzdrawianiu ciężkiego przypadku schorzenia. Jak przy innych, podobnych sytuacjach, Jezus wzywa do zachowania tajemnicy cudownego uzdrowienia. Trzeba przyznać, że Ewangelia Marka nacechowana jest wezwaniami do zachowania tajemnicy mesjańskiej. Jezus bardziej dba o indywidualny wymiar Jego misji, niż globalny. W  tym można odczytać, że relacja z Jezusem ma charakter prywatny, osobowy, intymny.
          W perykopie Wyznanie Piotra (Mk 8,27–30) wyraźnie jest pokazane jak Jezus kontroluje swoją popularność. Pyta uczniów: Za kogo uważają Mnie ludzie? (Mk  8,27). Kolejne pytanie kieruje do Piotra. Odpowiedź nie jest po Jego myśli: Ty jesteś Mesjasz (Mk 8,29). Jezus surowo zabrania o tym mówić. Jak można odczytać to  z Ewangelii Mateusza, Jezus godzi się z przeznaczeniem. Jezus miał własną koncepcję mesjanizmu. Chciał być Przywódcą duchowym, a nie politycznym. Nie oczekiwał tryumfu wodza, lecz Ofiary śmierci. Chciał zostać Odkupicielem duchowym ludzi, a nie Wybawcą narodowym.
          Następna perykopa Pierwsza zapowiedź męki (Mk 8,31–33) przedstawia jasną wypowiedź Jezusa o swojej przyszłości. O dziwo, nikt Go nie rozumie, nawet Piotr. Przygoda z Jezusem dopiero się zaczęła. Tyle wspaniałych chwil mają za sobą, wiele się nauczyli i teraz ma się to wszystko skończyć? To jest niemożliwe. Nauczyciel przesadza. Piotr wyraża swoją dezaprobatę. Jezus zdenerwował się i rzekł do Piotra: Zejdź Mi z oczu, szatanie, bo nie myślisz o tym, co Boże, ale o tym, co ludzkie  (Mk 8,33).
          Jezus poucza uczniów jak mają Go naśladować. Marek ujął to w perykopie Warunki naśladowania Jezusa (Mk 8,34–38). Człowiek powinien zaprzeć się samego siebie. To znaczy zrezygnować ze swego ego na rzecz postawy Jezusa. To trudne, ale możliwe. Jestem jaki jestem, ale Jezus mądrzejszy jest ode mnie. Jego należy słuchać w swoim sercu.
          Wielokrotnie przytaczam tezę, że Jezus osiągnie chwałę Ojca dopiero na Krzyżu. W Betlejem urodził się Człowiek, a nie Bóg. Tezę najlepiej broni sama Biblia. W omawianej perykopie jest napisane: Syn Człowieczy wstydzić się będzie, gdy przyjdzie w chwale Ojca swojego, razem z aniołami świętymi (Mk 8,38). Słowo „przyjdzie” mówi o tym, co dopiero ma się wydarzyć.  Za tymi słowami pisze: razem z aniołami świętymi. To z kolei stanowi z „wiary starotestamentalnej” o istnieniu bytów anielskich, które filozoteizm odrzuca.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz